۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۶۶۷ ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ دسته: حمل و نقل
۰

قرارداد ساخت ۴۵۰ دستگاه واگن مسافری ریل‌باس دیروز بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ایریکو و شرکت هیوندایی روتم کره جنوبی امضاء شد. بر اساس این قرارداد تمام واگن ها در داخل تولید خواهد شد و کره جنوبی این قرارداد را با ۷۲۰ میلیون یورو تامین مالی کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد وزیر راه و شهرسازی دیروز در مراسم انعقاد قرارداد با شرکت کره ای اظهار داشت: امروز قراردادی مهم توسط راه‌آهن امضا می‌شود تا ۴۵۰ دستگاه واگن قطار حومه‌ای در داخل ساخته و خریداری شود.

عباس آخوندی با بیان اینکه ارزش این قرارداد ۷۲۰ میلیون یورو است، گفت: واگن‌ها با مشارکت شرکت هیوندایی روتم و ایریکو ایران ساخته می‌شود و دوره اجرا ۶.۵ ساله خواهد بود.

ریل‌باس های ناوگان ریلی حومه ای به ۶۰۰ دستگاه ارتقا می یابد

وزیر راه و شهرسازی افزود: ۱۰۰ دستگاه ریل‌باس فعال در ناوگان داریم. قرارداد قبلی تولید ریل‌باس‌ها توسط ایریکو ۱۵۰ دستگاه بود که ۵۰ دستگاه دیگر در حال ساخت است و این ۴۵۰ دستگاه غیر از ۱۵۰ دستگاه دیگر است و بدین‌ترتیب با پایان یافتن این قرارداد ۶۰۰ واگن خودکشش قطارهای حومه‌ای در ناوگان داریم.

آخوندی به مشکلات آلودگی‌ و وارونگی هوا در شهرهای بزرگ اشاره کرد و افزود: یکی از راه‌حل‌های اساسی رفع آلودگی هوا انتقال سفرهای جاده‌ای شخصی به سمت ریل است.

آخوندی با بیان اینکه با اجرای این پروژه ظرفیت سالانه ۷۰ میلیون صندلی ایجاد می‌شود، گفت: اجرای این پروژه به ایجاد اشتغال و انتقال فناوری‌های نوین کمک خواهد کرد.

ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۲۷۰۰ نفری

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ۱۰۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۱۷۰۰ نفر اشتغال غیر مستقیم در زمان تولید این ریل‌باس‌ها در ایران ایجاد می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: همچنین در دوره بهره‌برداری ۲۰۰۰ نفر اشتغال مستقیم در ایران خواهیم داشت.[۱]

سهم بیشتر طرف ایرانی نسبت به قرارداد قبلی

سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن دیروز در حاشیه انعقاد قرارداد با بیان این که این پروژه اولین اقدام جدی برای تأمین ناوگان قطارهای حومه‌ای است، گفت: امیدواریم این قرارداد زودتر اجرا شود. مدت مذاکرات قرارداد یک سال است و در حال پیگیری هستیم. سهم این قرارداد برای طرف ایرانی نسبت به سهم قرارداد قبلی بیشتر است.

تامین مالی قرارداد از سوی طرف کره ای

محمدزاده با بیان اینکه این قرارداد براساس فاینانس کره‌جنوبی اجرا می‌شود، اظهارداشت: ۷۲۰ میلیون یورو ارزش این قرارداد است و در قالب فاینانس کره جنوبی تأمین مالی می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: مدت زمان اجرای پروژه ۷۸ ماه است و اولین ست آن در کمتر از ۱.۵ سال آینده تحویل راه‌آهن می‌شود.

انتقال دانش فنی و ساخت واگن ها در داخل کشور

محمدزاده با بیان اینکه این قرارداد در راستای سیاست‌های برنامه ششم مبنی بر توسعه ریلی و تشکیل قطارهای حومه‌ای است، افزود: انتقال دانش فنی از سوی سازنده تجهیزات کره‌ای انجام می‌شود و ایریکو لیسانس ساخت را از شرکت هیوندای کره دریافت می‌کند.

وی گفت: پس از تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای مدیریت ناوگان بر عهده ما است که با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی این قطارها سیر داده می‌شود.

محمدزاده با بیان اینکه مالک ریل‌باس‌ها راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و دولت خواهد بود، گفت: شرکت قطارهای حومه‌ای ۱۰۰ درصد دولتی است و مدیریت حمل و نقل حومه‌ای را بر عهده دارد اما بهره‌برداری از این قطارها با مدیریت ما توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

محمدزاده اضافه کرد: همه ۴۵۰ دستگاه واگن در داخل و در خط تولید ایریکو ساخته می‌شود.[۲]

انتقال فناوری شرط اثرگذاری قرارداد

نکته مهم در مورد این قرارداد، انتقال فناوری از طرف شرکت کره ای و ساخت واگن پیشرفته در داخل کشور است. در صورتی که انتقال فناوری صورت نگیرد و واگن ها صرفا در داخل کشور مونتاژ شود، این قرارداد اثر گذاری لازم را بر صنعت واگن سازی کشور نخواهد داشت.

لزوم حمایت از واگن سازان داخلی

تولید واگن در کشور از جمله الزامات توسعه شبکه‌های ریلی است. در چند سال گذشته، شرکت‌های تولیدکننده داخلی توانسته‌اند با استفاده از دانش و فنّاوری بومی نیاز کشور به واگن را تا حدود نسبتاً زیادی تأمین کنند.

در حال حاضر، واگن سازان داخلی با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند. با توجه به توان بالای واگن‌سازان داخلی در تولید واگن‌های باری و مسافری انتظار می رود مسئولین در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخل و ایجاد اشتغال را مدنظر قرار داده و با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی، این صنعت را از رکود خارج کنند تا منجر به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور شوند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۶۰۹۱۱۰۰۰۷۱۲

[۲] خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۶۰۹۱۱۰۰۰۷۴۳



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.