۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۵۶۲ ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک مرکزی روسیه از عواقب تحریم ها درس آموخته و سیاست افزایش سهم طلا از دارایی‌های خارجی را به منظور افزایش توان مقاومت در برابر تحریم های احتمالی در آینده در دستور کار قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی و درپی تحریم های کشورهای غربی با مشکلات اقتصادی متعددی مواجه شد. در حال حاضر این کشور توانسته است عواقب حاصل از تحریم ها را مدیریت نماید به طوریکه میزان رشد اقتصادی این کشور افزایش یافته و تورم به طور کامل کاهش یافته است.

اما مسئولان کشور روسیه از وضعیتی که بعد از تحریم کشورهای غربی گریبان این کشور را گرفت درس گرفته اند و قصد دارد با اتخاذ سیاست های مناسب مقاومت اقتصادی کشورشان را در برابر تحریم های بیشتر در آینده افزایش دهند.

افزایش سهم طلا از دارایی‌های خارجی به منظور مقابله با تحریم های احتمالی

در همین راستا خرید گسترده طلا و افزایش سهم طلا از دارایی‌های خارجی به یکی از سیاست های اصلی روسیه در زمینه افزایش توان مقابله با تحریم ها تبدیل شده است.

در همین راستا شِوِتسوف معاون بانک مرکزی روسیه گفته است بانک مرکزی روسیه به خوبی از عواقب تحریم های سال های اخیر و مسیری که این کشور برای فائق آمدن بر آن ها طی کرده است درس گرفته است.

معاون بانک مرکزی روسیه به تازگی در یک کنفرانس رسمی اعلام کرده است سیاست خرید گسترده طلا و افزایش سهم طلا از دارایی‌های خارجی یکی از سیاست های اصلی روسیه در بلندمدت خواهد بود.

افزایش امنیت ملی با خرید گسترده طلا

طبق اعلام مقامات کشور روسیه، خرید گسترده طلا و افزایش سهم آن از دارایی های خارجی یکی از برنامه های اصلی روسیه در راستای تأمین امنیت ملی است.

روسیه اعلام کرده است افزایش سهم طلا از دارایی‌های خارجی علاوه بر افزایش مقاومت اقتصادی، به نگهداری مناسب از دارایی های متعلق به شهروندان این کشور و در نهایت افزایش ثروت مردم منجر خواهد شد.

افزایش سهم طلا از دارایی‌های خارجی به بیش از ۷۴ میلیارد دلار

در همین راستا کشور روسیه در طول سال های اخیر به طور گسترده ای به خرید طلا اقدام کرده است و بر اساس آمارهای رسمی در این مدت بانک مرکزی روسیه همواره در صدر لیست خریدران طلا در جهان بوده است.

این روند موجب شده است سهم طلا از دارایی‌های خارجی روسیه درحال حاضر به حدود ۷۴ میلیارد دلار برسد. سهم طلا از دارایی‌های خارجی روسیه روندی افزایشی دارد به طوریکه از ابتدای سال جاری میلادی تا به حال بیش از ۱۳ میلیارد دلار از دارایی های خارجی روسیه به طلا تبدیل شده است.

روسیه ۱۷۱۲ تن ذخیره طلا دارد

در حال حاضر میزان ذخایر طلای روسیه بیش از ۱۷۱۲ تن اعلام شده است. کشور روسیه از این منظر بعد از کشور چین با ۱۸۴۲ تن ذخیره طلا در رتبه دوم در بین کشورهای جهان قرار دارد.

روسیه روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت صادر می کند و چنانچه قیمت هر بشکه نفت بیش از ۵۰ دلار باشد، دولت این کشور می تواند بخشی از منابع حاصل از فروش نفت را صرف خرید طلا نماید.

تقویت جایگاه روسیه در بازار جهانی طلا با افزایش ذخایر

علاوه بر این افزایش میزان ذخایر طلا این امکان را برای بانک مرکزی روسیه فراهم می کند که جایگاه خود را در بازار طلای جهانی تقویت نماید و بازاری داخلی برای خرید و فروش طلای فیزیکی و همچنین اوراق طلا راه اندازی نماید.

این درحالیست که در حال حاضر بازارهای اوراق طلا که اثرگذاری قابل توجهی بر بازار جهانی دارند در انحصار کشورهای اروپایی قرار دارند.

تا پیش از این بانک مرکزی روسیه از روش های مختلفی برای خرید طلا استفاده می کرد اما طبق اعلام این بانک، از این پس بخش قابل توجهی از خرید طلا در بازار تازه تأسیس طلای مسکو انجام خواهد گرفت.

استفاده از طلا راهکاری برای حذف دلار از مبادلات خارجی

یکی دیگر از مزایای خرید گسترده طلا از سوی روسیه فراهم شدن امکان استفاده از آن در تبادلات خارجی است. در حال حاضر کشورهای چین و روسیه اقداماتی را در زمینه حذف دلار از مبادلات نفتی انجام داده اند و در این زمینه استفاده از طلا یکی از مهم ترین برنامه های این دو کشور است.

برای این منظور لازم است هر دو کشور ذخایر گسترده ای از طلا داشته باشند تا بتوانند با استفاد از آن نیاز خود به دلار آمریکا در تبادلات خارجی را کاهش دهند. از این رو هر دو کشور روسیه و چین در حال خرید گسترده طلا از بازارهای جهان هستند.

با کاهش اعتماد به پول های بدون پشتوانه نقش طلا تقویت شده است

در سال های اخیر بانک های مرکزی کشورهای جهان اقدام به انتشار گسترده پول نموده اند و به مرور اعتماد به پول های بدون پشتوانه کاهش یافته است. ظهور گسترده پول های الکترونیکی و افزایش قابل توجه قیمت آن ها به خوبی عدم اعتماد مردم به پول های بدون پشتوانه را نشان می دهد.

در چنین شرایطی جایگاه طلا به عنوان بهترین وسیله ذخیره دارایی بار دیگر تقویت شده است. در طول تاریخ خرید طلا همواره بهترین راه پیش روی بشر برای ذخیره دارایی های خود بوده است.

منبع: راشا اینسایدر



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.