۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۳۶۷ ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

نیتی آیوگ سازمان پیشرفت کشور هند است که از طریق اقداماتی همچون تدوین برنامه توسعه ملی، همکاری با دولت در مقابله با چالش ها، اصلاح برنامه ها در راستای اهداف توسعه ای و همچنین ایجاد شبکه ای از افراد متخصص نقشی قابل توجه در روند رشد اقتصادی کشور هند دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور هند طی شش دهه گذشته،‌ از لحاظ سیاسی، ‌اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی تغییرات اساسی را تجربه کرده است. با توجه به این تغییرات دولت هند تصمیم گرفت که تحولی در ساختار دولت ایجاد کند که بتواند در مقابل این تغییرات چابک تر عمل کند. بنابراین این کشور کمیسیون برنامه ریزی را کنار گذاشت و سازمان نیتی آیوگ را برای سیاست گذاری برنامه های توسعه ای کشور تأسیس کرد.

نیتی آیوگ سازمان پیشرفت کشور هند است که در طول سال های اخیر راه اندازی شده است و قصد دارد تأثیری قابل توجه در رشد و توسعه اقتصادی این کشور ایفا نماید.

اهداف سازمان پیشرفت نیتی آیوگ

از بین بردن فقر یکی از اهداف اصلی نیتی آیوگ است. این سازمان معتقد است توسعه کشور همراه با فقر امکان پذیر نیست و برای این مهم برنامه ریزی گسترده ای را در دستور کار قرار داده است.

از دیگر اهداف نیتی آیوگ توانمندسازی بخش های آسیب پذیر و حاشیه نشین شهر، برابری جنسیتی،‌ منطقه ای و ‌مذهبی، متصل کردن روستاها به یکدیگر برای افزایش ظرفیت های اقتصادی در این مناطق و ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش است. بر مبنای اصول این سازمان، شهروندان هند می‌بایست مشارکتی فعالانه در اداره امور داشته باشند و بتوانند برای سرنوشت خود تصمیم گیری نمایند.

طبق برنامه ریزی این سازمان، دولت نقش مکمل و فعالی را در توسعه کشور ایفا می کند و برنامه های توسعه‌ای و سیاست های اقتصادی مرتبط با آن در یک ناحیه یا منطقه ی خاص متمرکز نمی شود. در واقع نیتی آیوگ و دولت به جای توسعه‌ ی یک جانبه و غیر متوازن، توسعه همه جانبه و متوازن به ویژه در عرصه‌های اقتصادی، انسانی و اجتماعی را مورد توجه و تأکید خود قرار داده اند. در این میان نیتی آیوگ نقش حامی و هدایتگر را برعهده گرفته است.

کارکردهای سازمان پیشرفت نیتی آيوگ

  • تدوین برنامه توسعه ملی

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ با همکاری مستمر دولت، چشم‌اندازی مشترک از اولویت‌ها و استراتژی های توسعه ملی کشور هند را تدوین می‌کند. این چشم‌انداز چارچوب برنامه های توسعه ای کشور را شکل می دهد.

  • همراهی با دولت در مواجهه با چالش ها

یکی از عملکرد های این سازمان این است که در زمانی که دولت با مشکل مواجه می شود با ارائه راه حل های اقتصادی و اجتماعی به حمایت از دولت و وزارتخانه ها بپردازد.

  • تشکیل هیأت رسیدگی

در این هیأت، آن دسته از برنامه ریزی های که توسط دولت تصویب شده و مخالف با مواضع توسعه ای کشور است اصلاح می شود.

  • ایجاد شبکه ای از افراد متخصص

در سازمان پیشرفت نیتی آیوگ تدوین سیاست ها و برنامه های دولتی با مشارکت متخصصان ملی و بین المللی، دانشگاهیان، موسسه‌های تحقیقاتی و حتی مردم صورت می گیرد. این مشارکت در تدوین برنامه‌ها باعث شده است در مرحله اجرای برنامه‌ها نیز همکاری لازم بین این نهادها شکل گیرد.

این سازمان در تلاش است تا با شفافیت، پویایی و هدفمندی بتواند پاسخگوی نیازهای توسعه ای کشور باشد.

برگرفته از: سازمان پیشرفت نیتی آیوگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.