۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۷۱۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ دسته: دولت و حکمرانی
۰

وزیر اقتصاد هند سه طرح ایجاد سامانه یکتای هویتی، انضباط در انتشار اسکناس و طرح تحول مالیاتی را برنامه های محوری دولت این کشور برای ایجاد شفافیت اقتصادی معرفی کرد و اجرای آن ها را در بهبود رتبه اقتصاد هند در شاخص کسب و کار جهانی مؤثر دانست.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت هند برنامه ویژه ای برای افزایش شفافیت اقتصادی در این کشور دارد و از این رو در طول سال های اخیر برنامه های متعددی را در این زمینه اجرایی نموده که مکمل یکدیگر محسوب می شوند.

آرون جیتلی وزیر اقتصاد هند به تازگی در سخنانی به تشریح فعالیت های دولت این کشور در زمینه ایجاد شفافیت اقتصادی پرداخته است. به گفته وزیر اقتصاد هند، این کشور در طول سال های اخیر برنامه های متعددی را در راستای تحقق شفافیت اقتصادی اجرایی نموده است که سه مورد از آن ها برنامه های کلیدی دولت در این حوزه محسوب می شوند.

راه اندازی سامانه هویت یکتا با نام آدهار؛ انضباط در سیاست های پولی و حذف اسکناس های جعلی؛ و همچنین اجرای طرح تحول مالیاتی با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی سه برنامه محوری هند در زمینه ایجاد شفافیت اقتصادی بوده اند.

راه اندازی سامانه هویت یکتا آدهار

دولت هند از سال ۲۰۰۹ میلادی اجرای طرح یکسان سازی هویت اقتصادی شهروندان با نام آدهار را در دستور کار قرار داده و تا به امروز برای بیش از ۱.۱ میلیارد نفر کد دیجیتالی یکتا صادر نموده است.

هدف از راه اندازی چنین طرحی ایجاد شفافیت اقتصادی، جلوگیری از فسادهای دولتی و غیر دولتی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و جلوگیری از نقل و انتقال پول های مشکوک یا همان پولشویی عنوان شده است.

طرح تحول مالیاتی برنامه مهم دولت در ایجاد شفافیت اقتصادی

طرح تحول مالیاتی کشور هند که بعد از بیش از ۵۰ سال اجرایی شده است یکی از برنامه های اصلی دولت این کشور برای ساماندهی به فضای کسب و کار و ایجاد شفافیت اقتصادی محسوب می شود.

طرح تحول مالیاتی کشور هند با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی از ابتدای ماه جولای سال جاری میلادی اجرایی شده که در آن تلاش شده است شرایط برای تطبیق مردم، فعالین کسب و کار و بانک ها با این طرح به مرور زمان فراهم شود.

یکی از بخش های مهم طرح تحول مالیاتی کشور هند در نظر گرفتن سازوکاری برای حل و فصل مشکل ترازنامه های بانک ها و بهبود سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است.

مبارزه با اسکناس های تقلبی چالشی که مرتفع شد

یکی از چالش های اساسی دولت هند در سال های اخیر حل و فصل مشکلات ایجاد شده از سوی اسکناس های جعلی بوده است. از این رو اهتمام دولت هند در این زمینه کاهش حجم نقل و انتقال پول به شکل نقدی و سوق دادن مردم به سمت استفاده از بسترهای پرداخت الکترونیکی بوده است.

در این زمینه دولت هند با اجرای طرح انضباط پولی و حذف اسکناس توانست بخش قابل توجهی از مشکلات موجود را مرتفع نماید و گامی در راستای کاهش حجم اقتصاد سایه و غیر رسمی بردارد.

بهبود شاخص کسب و کار با حرکت به سمت شفافیت اقتصادی

وزیر اقتصاد هند گفته است اجرای این سه برنامه عمده توانسته است اثرگذاری قابل توجهی در بهبود وضعیت شفافیت اقتصادی کشور هند داشته باشد. یکی از اثرات اجرای این برنامه ها بهبود قابل توجه نمره اقتصاد کشور هند در شاخص کسب و کار منتشر شده از سوی بانک جهانی در سال جاری بوده است.

بر اساس آخرین رتبه بندی اعلام شده از سوی بانک جهانی در زمینه شاخص کسب و کار، کشور هند با ۴۲ رتبه صعود به رتبه ۱۰۰ در بین کشورهای جهان رسیده است. در رتبه بندی جدید بهبود وضعیت کشور هند بسیار قابل توجه بوده است.

اجرای گام به گام و مستمر طرح های شفافیت اقتصادی

وزیر اقتصاد هند معتقد است اجرای این طرح ها علاوه بر ایجاد شفافیت، موجب بهبود عملکرد نهادها و سازمان های دولتی شده است و علاوه بر این در کاهش حجم اقتصاد سایه و غیر رسمی و سوق دادن فعالیت های اقتصادی به سمت اقتصاد رسمی مؤثر بوده است.

در طول سال های اخیر دولت هند به منظور ساماندهی فشای کسب و کار و به طور خاص ایجاد شفافیت بیشتر در این زمینه، برنامه های متعدد خود را به صورت گام به گام و با فاصله، اما به طور مستمر اجرایی نموده است.

منبع: سایت سازمان یکتاسازی اطلاعات کشور هند و فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.