۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۶۱۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸ دسته: انرژی
۰

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مزایای متعدد اجرای کامل سامانه هوشمند سوخت در کشور، گفت: برای استفاده از کارت سوخت انگیزه ای در دولت وجود ندارد و این مسئله موجب افزایش مصرف و در نتیجه افزایش واردات بنزین شده است.

هدایت الله خادمی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن برشمردن مزایای متعدد سامانه هوشمند مدیریت سوخت در کشور، به قابلیت های اطلاعاتی منحصر بفرد این سامانه در سایر حوزه ها نیز اشاره کرد.

خادمی در ابتدا در پاسخ به این سوال که افزایش مصرف سوخت در ۶ ماهه ابتدای سال ناشی از  چه مسئله ای بوده است، گفت: اگر بخواهیم به صورت ساده به این سوال پاسخ بدهیم، این افزایش ناشی از افزایش تعداد خودروها و همچنین پیک مصرف در تابستان بوده است. اگر بخواهیم کمی دقیق تر به مسئله نگاه کنیم بایستی کمی به عقب برگردیم.

کاهش قاچاق با اجرای سامانه هوشمند سوخت در سال های گذشته

وی با بیان اینکه در گذشته سامانه هوشمند سوخت و سهمیه بندی در کشور اجرا شد که موجب مدیریت و شفاف شدن میزان مصرف شد، گفت: قبل از اجرای کارت سوخت زمانی که تانکری به یک جایگاه وارد می شد، می توانست به صورت دفتری آن را ثبت کند اما بدون اینکه سوخت را تخلیه کند، آن را به سمت مرز بفرستد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره قابلیت های سامانه هوشمند سوخت، گفت: پس از اجرای سامانه علاوه بر اینکه مشخص می شد یک تانکر در چه جایگاهی سوخت را تخلیه کرده است، مشخص بود که این سوخت، در چه خودرویی نیز استفاده شده است. پس از این اتفاق، مصرف سوخت واقعی شد و به تبع آن قاچاق نیز کمتر شد.

اگر کارت سوخت نبود واردات سوخت ۵ برابر میزان کنونی بود

وی با یادآوری این نکته که در سال های بعد از اجرای طرح، تعداد خودروها نیز افزایش یافت، گفت: با وجود این افزایش، میزان رشد مصرف کمتر شد. پس از اجرای این سامانه، میزان واردات کشور به ۹ میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرد در حالی که مطابق محاسبات، اگر این طرح اجرا نمی شد میزان واردات به ۵۰ تا ۶۰ میلیون لیتر در روز می رسید.

این نماینده مجلس با تاکید بر این نکته که قیمت سوخت در ایران با کشورهای همسایه متفاوت است، گفت: علیرغم اینکه در حال حاضر قیمت بنزین در ایران به قیمت فوب نزدیک شده است اما کماکان بنزین داخلی از یارانه برخوردار است و تفاوت قیمت با همسایگان، زمینه را برای قاچاق فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه میزان قاچاق احتمالی سوخت در کشور نیز به عنوان مصرف داخلی به حساب می آید، گفت: این افزایش مصرف موجب افزایش واردات می شود و نهایتا بهشتی را برای واردکنندگان و قاچاقچیان سوخت در کشور ایجاد می کند.

خادمی با تاکید بر اینکه انگیزه ای برای استفاده از کارت سوخت در دولت وجود ندارد، گفت: به نظر من یکی از دلایل افزایش مصرف سوخت، عدم نظارت و کنترل مصرف با استفاده از کارت سوخت است که موجب شده قاچاق صورت بگیرد.

وی در مورد راه های دیگر کنترل مصرف، گفت: یکی دیگر از راه ها افزایش قیمت سوخت است ولی با توجه به اینکه در این افزایش محدودیت داریم و نمی توانیم قیمت را نسبت به تمام همسایگان بالاتر ببریم، بنابراین می توان گفت که زمینه قاچاق در این مورد نیز کماکان باقی می ماند.

عدم استفاده از سامانه هوشمند سوخت، ضرر اقتصادی و ضربه به منابع است

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر هزینه های مربوط به این سامانه گفت: در این خصوص تمام سرمایه گذاری ها و زیرساخت ها ایجاد شده است و اتفاقا کنار گذاشتن این سامانه، ضربه و ضرر اقتصادی برای کشور است.

وی با اشاره به دیگر مزایای استفاده از کارت سوخت، گفت: این سامانه، علاوه بر مدیریت مصرف سوخت، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دیگر نهادها از جمله نیروی انتظامی قرار می دهد. به عنوان مثال اگر خودرویی مورد سرقت قرار بگیرد، با اولین سوخت گیری مشخص خواهد شد که سارق در کدام استان، شهر و جایگاه قرار دارد.

خادمی در پایان با اشاره به اینکه سامانه هوشمند سوخت یکی از مهمترین معضلات کشور در خصوص اجرای عدالت در توزیع یارانه ها را حل کرده بود، گفت: در حال حاضر مجددا در حال بر هم زدن این سامانه هستند و دوباره در حال بازگشت به مشکلات گذشته هستیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.