۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۴۶۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ دسته: کشاورزی
۰

تبدیل ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار به باغات دیم یکی از طرح های برنامه ششم برای بخش کشاورزی است و وزارت جهاد کشاورزی در برنامه‌ای ١٠ ساله قصد دارد ٨١٠ ‌هزار هکتار باغ روی اراضی شیب‌دار ایجاد کند. با اجرای این طرح ٦٥٠‌ میلیون مترمکعب آب به منابع آب کشور اضافه می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از پروژه های مهمی که در بخش کشاورزی برنامه ششم توسعه به آن توجه شده است تبدیل ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار به باغات دیم است.

این طرح با مشارکت مردم صورت می‌گیرد و مزایای متعددی به همراه دارد که از جمله آن ها می توان به مقابله با فرسایش خاک، حفظ و احیای منابع طبیعی و جلوگیری از تصرف اراضی در استان‌های مشمول، پیشگیری از تغییر کاربری‌های نامناسب زمین‌های کشاورزی و ملی، استفاده از روان آب‌های سطحی، استفاده از آب سبز با هدف افزایش بهره‌وری در باغ‌های دیم، حفاظت از آب و خاک و اجرای عملیات آبخیزداری اشاره کرد.

تخصیص ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار به کشت باغات دیم

در همین خصوص لطف الله ضیایی کارشناس وزرات جهاد کشاورزی گفت: براساس اهداف برنامه ششم قرار است ٥٠٠ ‌هزار هکتار باغ بر روی اراضی شیب‌دار ایجاد شود. وزارت جهاد کشاورزی در برنامه‌ای ١٠ ساله می‌خواهد ٨١٠ ‌هزار هکتار باغ روی اراضی شیب‌دار ایجاد کند.

افزایش ۶۵۰ میلیون متر مکعبی آب با ایجاد باغات دیم در اراضی شیب دار

در این راستا علیرضا توکلی عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی نیز با ارائه برخی محاسبات گفت: با توسعه باغات روی اراضی شیب‌دار، فقط ٩٠ تا ١٢٠‌ میلیون مترمکعب از رواناب‌های سطحی کشور کم می‌شود. اما از آنجا که تلفات تبخیری کاهش می‌یابد، با ایجاد باغات روی اراضی شیب‌دار، حدود ٦٥٠‌ میلیون مترمکعب آب از طریق جلوگیری از تبخیر، به منابع آب کشور اضافه می‌شود. [۱]

پینوشت:

[۱] روزنامه شرق شماره ۳۰۱۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.