۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۰۵۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ دسته: کشاورزی
۰

مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت اجرای سیاست بازار در ازای بازار وزارت جهاد کشاورزی را به گمرکات کشور ابلاغ کرد. بر این اساس تعرفه واردات موز ۲۰ درصد تعیین شده است اما به ازای صادرات محصولاتی مانند کشمش، سیب و پرتقال تعرفه واردات این محصول به ۵ درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق آمارهای اعلامی وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید سیب در سال جاری ۳.۷ میلیون تن بوده است و رتبه نخست تولید محصولات باغی کشور را به خود اختصاص داد.

این میزان تولید سیب نه تنها می تواند نیاز بازار داخلی در مصرف و کنسانتره را تامین کند، بلکه بخش اعظمی از تولیدات نیز می تواند با صادرات، نیاز بازارهای منطقه ای را نیز تامین کند.

در سال گذشته وزارت کشاورزی سیاست تجاری مناسبی برای این محصول اتخاذ کرد و طی آن، واردات موز را ملزم به صادرات سیب کرد؛ بر این اساس صادرات سیب ۱۰ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن داشت.

از آنجایی که وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون تمرکز وظایف بازرگانی، اختیارات مربوط به تولید و تجارت محصولات باغی و کشاورزی را در اختیار دارد، متولی اصلی برای برنامه ریزی های تولیدی و بازرگانی محسوب می شود.

سیاست بازار در ازای بازار سیب برای اجرا به گمرکات کشور ابلاغ شد

این وزارتخانه برای ساماندهی وضعیت فعلی سیب در ایران همچنان به مانند سال گذشته پیشنهاد اجرای سیاست بازار در ازای بازار را برای سیب ارائه کرده است.

این پیشنهاد که مورد موافقت اعضای هیات دولت قرار گرفته است، با ابلاغیه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرکات کشور جنبه اجرایی نیز پیدا کرد.

در این راستا علی علی‌آباد فراهانی مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با ارسال نامه‌ای به مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد گمرک، مصوبه هیئت‌وزیران درباره شرایط واردات موز در سال جاری را براساس «طرح بازار در برابر بازار وزارت جهاد کشاورزی» برای ابلاغ به گمرکات اجرایی اعلام کرد.

بر این اساس، تعرفه واردات موز ۲۰ درصد تعیین شد، اما در صورت صادرات یک کیلوگرم کشمش، یک و نیم کیلوگرم سیب یا ۲ کیلوگرم پرتقال تعرفه واردات آن به ۵ درصد کاهش می‌یابد.[۱]

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم کد خبر ۱۵۷۵۷۳۵



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.