۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۰۴۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳ دسته: تولید
۰

رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه در عرصه بین المللی جایگاهی برای تولید خودروهای با تکنولوژی سوخت پایین و پرمصرف وجود ندارد، گفت: مجلس تلاش زیادی برای الزام خودروسازان به تولید خودروهای کم مصرف کرده و در این زمینه با دولت در تعامل است.

عبداله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف گفت: در عرصه بین المللی جایگاهی برای تولید خودروهای با تکنولوژی سوخت پایین و پرمصرف وجود ندارد.

رضیان با بیان اینکه پس از گذشت ۳۹ سال از انقلاب اسلامی اصلاح ساختار در جهت تولید خودروی ملیِ با کیفیت مناسب نبوده است، گفت: بایستی تمهیداتی اندیشید تا خودروهای با سن بالای ۱۵ سال به دلایل آسیب هایی از قبیل ایمنی پایین و آلودگی هوا اسقاط شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اغلب مالکان خودروهای فرسوده از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و بسیاری از این خودروها وسیله امرار معاش آن ها می باشد، گفت: دولت بایستی برای این قشر تسهیلات لازم جهت افزایش اسقاط خودروهای فرسوده و تبدیل آن به خودروهای جدید را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: اگر چه در بسیاری از کشورهای صنعتی روند کار بدین صورت است که از مالکان خودروهای فرسوده عوارض و مالیات های سنگینی دریافت می شود تا مالک خودروی فرسوده تشویق به جایگزینی خودروی خود شود، اما در کشور ما به دلیل آسیب های اجتماعی که وجود دارد و بحث اشتغال، نمی توان اینگونه با مالکان خودروهای فرسوده برخورد کرد.

الزام واردات به شرط اسقاط خودروی فرسوده طرح اثرگذاری بوده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه طرح الزام واردکنندگان خودرو به اسقاط خودروهای فرسوده که چند سال از اجرای آن می گذرد، مصوبه خوبی بوده است، گفت: خودروهای وارداتی بیش از ۵ درصد از بازار خودروی داخل کشور را به خود اختصاص داده اند، از این رو عملیاتی شدن این مصوبه منجر به افزایش آمار اسقاط خودروهای فرسوده شد و در راستای کاهش مصرف سوخت کارآمد بود.

وی گفت: گرچه الزام واردکنندگان خودرو به اسقاط خودروهای فرسوده منجر به افزایش قیمت در خودروهای وارداتی شد، اما عمدتا دهک های بالا با خودروهای وارداتی سر و کار دارند و از این رو افزایش قیمت خودروهای وارداتی تاثیر قابل ملاحظه ای بر عموم مردم نداشته است.

نماینده مجلس تصریح کرد: این قانون ظرفیت خوبی برای اصلاح ساختار و افزایش اسقاط خودروهای فرسوده ایجاد کرد.

مجلس خودروسازان را ملزم به تولید محصولات کم مصرف می کند

رضیان با بیان اینکه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده، تکمیل مصوبه قبلی الزام واردکنندگان خودرو به اسقاط خودروهای فرسوده بود، گفت: متاسفانه در کشور ما تولید خودروهای با تکنولوژی سوخت پایین و پرمصرف ادامه دارد، این در حالی است که سیاست بسیاری از کشورها به سمت تولید خودروهای کم مصرف حرکت کرده است.

وی افزود: مجلس تلاش زیادی برای الزام خودروسازان به تولید خودروهای کم مصرف کرده است و در این زمینه با دولت در تعامل است.

رضیان در پایان با بیان اینکه خودروهای چینی بی کیفیت تاثیر قابل ملاحظه ای در مصرف و در نتیجه واردات بنزین می‌گذارند، گفت: خودروهای چینی ظرفیت مناسبی در صنعت کشور ایجاد نکرده اند و خودروهای داخلی به مراتب کیفیت بهتری نسبت به خودروهای چینی دارند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.