۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۶۸۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷ دسته: حمل و نقل
۰

عبدالله رئیس هیئت اجرایی کشور افغانستان اعلام کرده است که با راه اندازی کامل بندر چابهار، وابستگی این کشور به پاکستان در تجارت با کشور هند از بین خواهد رفت.

به گزارش مسیر اقتصاد بندر چابهار به تازگی از سوی کشور هند به بهره برداری رسیده و این کشور قصد دارد بخش زیادی از محموله های صادراتی خود به افغانستان را از طریق بندر و خطوط ریلی ایران به افغانستان صادر نماید.

در همین راستا عبدالله رئیس هیئت اجرایی افغانستان اعلام کرده است با راه اندازی و به بهره برداری رسیدن کامل بندر چابهار وابستگی افغانستان به پاکستان در ترانزیت کالا از هند به این کشور از بین خواهد رفت.

بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران و در جنوب شرقی این کشور قرار دارد. این بندر از منطقه خلیج فارس خارج است و از این رو دسترسی به آن برای کشورهایی همچون هند بسیار آسان تر از دسترسی به بنادر خلیج فارس است.

کشورهای هند، افغانستان و ایران قصد دارند از طریق سرمایه گذاری در توسعه این بندر شرایط را برای بهبود تجارت چندجانبه بین خود فراهم نمایند و در این راستا توافقات متعددی را در سال های اخیر منعقد نموده اند.

رئیس هیئت اجرایی افغانستان در این راستا گفته است: «در حال حاضر بخش زیادی از کالاهای صادراتی کشور هند به افغانستان از طریق کشور پاکستان و از مسیر بندر کراچی انجام می شود. از این رو دو کشور سال هاست که برای یافتن مسیر جایگزین قابل اطمینان و کاهش وابستگی به کشور پاکستان در حال بررسی مسیرهای موجود هستند. مسیر بندر چابهار می تواند یک مسیر مناسب برای این مهم باشد و وابستگی افغانستان به پاکستان را به کلی از بین ببرد.»

کشور هند طبق توافقات انجام گرفته با ایران قرار است در فاز اول توسعه بندر چابهار بیش از ۸۵ میلیون دلار سرمایه گذاری نماید و برای مدتی مشخص از این بندر به منظور اهداف تجاری خود بهره برداری کند.

منبع: فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.