۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۵۶۸ ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴ دسته: تولید
۰

شرکت ژاپنی تویوتا با اقداماتی ۸۷۵ میلیون دلار در تولید محصولاتش صرفه‌جویی کرده است. این شرکت قصد دارد این مبلغ را در بخش تحقیق و توسعه خود سرمایه‌گذاری نماید. سرمایه گذاری این شرکت در R&D در سال ۲۰۱۷ حدود ۹.۳ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد این روزها شرکت‌های خودروسازی مطرح جهان که با آینده‌نگری قصد رقابت بیش‌از پیش و ماندن در بازار جهانی را دارند، در پی کاهش هزینه‌های تولید خود از طریق مدرن سازی دستگاه‌ها و مدیریت هزینه‌ها در فرایندهای تولید هستند.

حال این بار شرکت ژاپنی تویوتا با اقداماتی توانسته مبلغ زیادی را از طریق همین اقدامات صرفه‌جویی کرده و در عوض در بخش تحقیق و توسعه خود سرمایه‌گذاری بیشتری نماید.

تویوتا در طی مدت ۶ ماهه گذشته توانسته ۸۷۵ میلیون دلار را به لطف فرایندهای تولید جدیدتر و مدرن خود صرفه‌جویی کند. طبق این آمار، این شرکت ژاپنی در هر دقیقه مبلغ ۳۳۰۰ دلار را صرفه‌جویی و مدیریت می‌کند.

تویوتا سپس این مبلغ را به سمت بخش تحقیق و توسعه (R&D) خود که در سال ۲۰۱۷ مبلغی در حدود ۹.۳ میلیارد دلار بود، هدایت کرده تا توان رقابت خود را حفظ و آینده بهتری را برای خود ایجاد نماید[۱].

رقابت پایین در بازار خودروی ایران عامل کم‌توجهی به تحقیق و توسعه

سطح رقابت در بازار خودروی ایران ضرورتی برای هزینه در طراحی و توسعه محصولات جدید ایجاد نمی‌کند. به این ترتیب توان طراحان و مهندسان داخلی معطل مانده و توانایی طراحی به شکل کامل در بنگاه‌های داخلی ایجاد نمی‌شود.

در واقع به دلیل رقابتی نبودن صنعت خودرو در داخل کشور و رانت بزرگی که به این صنعت داده شده است، خودروسازان لزومی برای بهبود کیفیت و به روز کردن خود نمی بینند.

از سوی دیگر قطعه‌سازان نیز که بالاجبار تابع سیاست‌های کلی خودروسازان هستند، دلیلی برای فعالیت در عرصه طراحی خودرو نمی‌بینند؛ زیرا خودروسازان قطعات جدیدی از آنان طلب نمی‌کنند و این چرخه‌ی معیوب باعث افزایش فاصله روزافزون توان طراحی داخلی با استانداردهای روز جهان می‌شود.

لزوم راه اندازی مرکز تحقیق و توسعه مشترک

راه اندازی مرکز تحقیق و توسعه مشترک با سرمایه‌گذاری خودروسازان و سیاستگذاری هوشمندانه دولت پیشنهادی است که ضمن کاهش هزینه‌های سربار، فرآیند توسعه فناوری در صنعت خودروسازی را تسریع می کند. این مرکز می تواند شرایط را برای تحقق اهداف وزارت صمت در برنامه راهبردی صنعت خودرو نیز فراهم آورد.

پینوشت:

[۱]پایگاه تحلیلی خبری خودرو چرخان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.