۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۳۸۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳ دسته: تولید
۰

طالبی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در دنیا خودروسازان مراکز تحقیق و توسعه مشترک ایجاد می کنند، گفت: بایستی نگاه خودروسازان داخلی به بخش تحقیق و توسعه بلند مدت باشد و برای خروج از روند مونتاژکاری مراکز مشترک تحقیق و توسعه ایجاد نمایند.

روح اله طالبی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اینکه مونتاژکاری بلای جان صنعت خودرو است، اظهار داشت: بایستی خودروسازان را ملزم به تشکیل مراکز تحقیق و توسعه مشترک کرد تا ضمن خروج از جریان مونتاژکاری، رقابت پذیری در صنعت خودرو محقق شود.

وی افزود: تولید محصولات با برند بومی منجر به خروج از روند مونتاژکاری در صنعت خودرو خواهد شد، ولی روند سالیان اخیر صنعت خودرو نشان از این دارد که نهادهای بالادستی، خودروساز را به تولید محصولات با برند بومی موظف نمی کنند.

افزایش کیفیت محصولات قطعه سازان داخلی برای خروج از روند مونتاژکاری

استاد دانشکده مهندسی خودرو گفت: با افزایش کیفیت محصولات قطعه سازان داخلی و ایجاد رقابت پذیری در این صنعت، خروج از روند مونتاژکاری محقق خواهد شد.

طالبی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصادی برون نگر است، گفت: بایستی قطعه سازان به صادرات محصولاتشان ملزم کرد تا توان رقابت در بازارهای بین المللی را به دست بیاورند.

لزوم افزایش سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: در کشورهای صنعتی دنیا یک سری مراکز تحقیق و توسعه مشترک بین خودروسازان که رابط بین صنعت و دانشگاه است وجود داشته و خودروسازان برای کسب مزیت نسبی سرمایه گذاری ویژه ای در آن ها کرده اند.

طالبی با بیان اینکه با ادامه این سیاست های نادرست مقطعی، صنعت از روند مونتاژکاری فاصله نخواهد گرفت، گفت: اتصال صنعت و دانشگاه برای توسعه محصول با برند بومی منجر به ارزش آفرینی برای کشور در بلندمدت خواهد شد.

وی گفت: برای ایجاد رقابت پذیری در صنعت خودرو بایستی توجه ویژه ای به ایجاد مراکز تحقیق و توسعه مشترک بین خودروسازان شود.

استاد دانشکده مهندسی خودرو تصریح کرد: خودروسازان بایستی پروژه هایی برای بخش تحقیق و توسعه تعریف کنند تا در آینده بلند مدت مزیت نسبی برای صنعت خودرو ایجاد شود.

طالبی در پایان با بیان اینکه کشور از نظر وجود نیروی کار ارزان دارای مزیت نسبی است، گفت: امکان صادرات قطعات خودرو با توجه ویژه به بخش تحقیق و توسعه محقق خواهد شد، بخشی که متاسفانه خودروسازان داخلی طی سالیان اخیر توجهی به آن نداشته اند و بایستی دولت با اعمال سیاست های مناسب آن ها را به افزایش سرمایه گذاری در این بخش ملزم بکند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.