۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۳۴۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹ دسته: کشاورزی
۰

به گفته معاون وزیر کشاورزی طی ۵ ماهه نخست سال جاری، صادرات سیب حدود ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. تداوم سیاست بازار در ازای بازار برای صادرات سیب مانند سال گذشته می تواند این روند کاهشی را جبران کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال جاری تولید و برداشت سیب در استان های شمالی کشور بسیار مناسب بوده است اما کشاورزان در فروش این محصول با مشکل روبرو شده اند و این امر موجب نگرانی آن ها برای سال های آتی شده است.

طبق آمارهای اعلامی از سوی مسئولین وزارت جهاد کشاورزی، تولید سیب در ایران در سال جاری حدود ۳.۷ میلیون تن بود و رتبه نخست تولید محصولات باغی کشور را به خود اختصاص داد.

با اینکه هر ساله بعد از پایان مهرماه تا اواخر خرداد ماه صادرات سیب به کشورهای متقاضی انجام می گرفت، در سال جاری این اقدام به کندی در حال انجام است.

رشد ۱۰ درصدی صادرات سیب در سال ۹۵

سال ۹۵ وزارت جهاد کشاورزی توانست با اتخاذ سیاست بازار در ازای بازار مقدار زیادی از این محصول را صادر کند که در نوع خود قابل توجه بود.

در این راستا مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: اتخاذ سیاست بازار در ازای بازار، علاوه بر رشد ۱۰ درصدی صادرات سیب درختی تازه در سال ۹۵، موجب کاهش ۹ درصدی واردات موز و صرفه جویی ارزی ۴۶ میلیون دلاری در این سال شده است.

شاهرخ شجری اظهار داشت: با اتخاذ سیاست بازار در ازای بازار، صادرات سیب تازه در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، به لحاظ وزنی بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: به همراه افزایش صادرات سیب تازه، واردات موز در سال ۹۵ با کاهش ۹ درصدی روبرو بوده و میزان واردات موز از ۶۷۰ هزار تن در سال ۹۴ به ۶۱۰ هزار تن در سال گذشته کاهش یافته است.[۱]

کاهش صادرات سیب با افزایش صادرات در ماه های آینده جبران خواهد شد

طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با قبول کاهش ۸۰ درصدی صادرات سیب در پنج ماهه اول امسال، این موضوع را نه تنها خبر بدی ندانست بلکه این اتفاق را فرصت ویژه برای کشور قلمداد کرد.

وی ادامه داد: این کاهش به معنای اثربخشی اجرای سیاست تهاتر صادرات سیب در برابر موز بوده، چرا که تمامی سیب های موجود در انبارها به موقع قبل از سال از انبار خارج و روانه بازار شده است. البته با توجه به افزایش تولید سیب و ادامه حمایت‌های دولت در زمینه صادرات شاهد افزایش صادرات سیب تا ۷۰۰ هزار تن خواهیم بود.[۲]

سیب های تلنبار شده کنار جاده های شمال بی کیفیت بوده است

وزیر جهاد کشاورزی ۱۷ آبان ماه در مورد سیب های تلنبار شده در کنار جاده های شهرهای شمالی کشور گفت: این سیب ها از نوع سیب های پا درختی و درجه سه بوده که عده ای از کشاورزان قبل از ورود به سردخانه می خرند و در حاشیه جاده تلنبار و سپس کنستانتره می شود.

پینوشت:

[۱] وزارت جهاد کشاورزی کد خبر ۸۰۰۸۷

[۲] اقتصاد آنلاین کد خبر ۲۲۵۰۲۵



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.