۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۳۵۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ دسته: کشاورزی
۰

سروی رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل با اشاره به این که سیاست کشت فراسرزمینی در استان اردبیل با جدیت دنبال می‌شود، گفت: برخی از کشاورزان این استان در آذربایجان، ارمنستان و قزاقستان به فعالیت‌هایی نظیر کشت دانه‌های روغنی باغبانی، پرورش ماهی و پرورش گوسفند مشغول هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشت فراسرزمینی به بهره­‌برداری از منابع، عوامل، ظرفیت­ ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی به منظور حفظ منابع پایه تولید و ارتقای امنیت غذایی گفته می شود.

این نوع کشت با هدف صرفه‌جویی در منابع آب و استفاده از زمین و آب سایر کشورها می‌تواند علاوه بر تولید مطمئن محصولات با پایین‌ترین قیمت تمام‌شده، در استفاده بهتر از منابع آبی موثر باشد.

وزرات جهاد کشاورزی برای تولید محصولات غذایی اساسی کشور، به دنبال کشت این محصولات در ۲۳ کشور جهان است که کشورهای شرق اروپا نیز با توجه به مزیت نزدیکی آنها به کشورمان، جزو کشورهای هدف کشت فراسرزمینی محسوب می شوند.

شرق اروپا، هدف اصلی کشاورزان اردبیلی برای کشت فراسرزمینی

عدیل سروی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل چهارشنبه هفته گذشته در جلسه بررسی راهکارهای سیاست کشت فراسرزمینی اردبیل اظهار داشت: بعد از توافقات به عمل  آمده در راستای تعامل با کشورهای توسعه یافته دنیا، هیئت وزیران آئین نامه کشت فراسرزمینی را مصوب و برای اجرایی شدن آن به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌ها ابلاغ کرد.

وی افزود: تا کنون ۳۵ مورد از افراد حقیقی و حقوقی واجد شرایط برای فعالیت‌های کشاورزی در استان درخواست داده و در حال طی کردن مراحل مربوطه هستند و در حال حاضر نیز برخی از این متقاضیان در کشورهای آذربایجان، ارمنستان و قزاقستان به فعالیت‌هایی نظیر کشت دانه‌های روغنی باغبانی، پرورش ماهی و پرورش گوسفند مشغول هستند.

به گفته وی، تفاهم‌نامه‌ای با کمیسیون اقتصادی مجلس صورت گرفته و برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم انجام شده و از کشاورزان در قالب تعاونی و شرکت های حقوقی حمایت های لازم می شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.