۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۳۴۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

کشور چین قصد دارد به منظور افزایش رقابت پذیری شرکت های دولتی برنامه بلندمدتی را با هدف مشارکت بیشتر بخش خصوصی در مالکیت و مدیریت این شرکت ها اجرایی نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت های دولتی که با نام SOE شناخته می شوند، در کشور چین نقش عمده ای در فعالیت های اقتصادی دارند.

طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد کشور چین، سود حاصل از فعالیت های اقتصادی شرکت های دولتی در کشور چین در نه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی در حدود ۲۵ درصد رشد داشته است.

با اینحال کشور چین قصد دارد با اجرای یک برنامه بلندمدت و هدفمند از مشارکت بخش خصوصی در مدیریت این شرکت ها استفاده کند و بخشی از سهام آن ها را در پروسه هایی متفاوت به بخش خصوصی واگذار نماید.

هدف از افزایش نقش بخش خصوصی در شرکت های دولتی چین افزایش رقابت پذیری عنوان شده است.

بر اساس این برنامه قرار است مالکیت و مدیریت شرکت های دولتی چین با اصلاحاتی مواجه شود و با حضور گسترده تر بخش خصوصی در این شرکت ها رقابت پذیری آن ها افزایش یابد.

تا به حال بیش از ۴۰ شرکت دولتی بزرگ چین به طور رسمی برای تغییر در ساختار مالکیت و مدیریت در نظر گرفته شده اند.

در حال حاضر این برنامه به شکل آزمایشی و در مورد تعدادی از شرکت های دولتی چین اجرایی شده و دولت چین به دنبال آن است که تأثیر مشارکت دادن بخش خصوصی را در اقتصاد ارزیابی نماید.

شرکت هوایی شرق چین و شرکت تجهیزات برق جنوبی چین از جمله شرکت های دولتی چین هستند که در قالب این برنامه برای تغییر مالکیت و مدیریت انتخاب شده اند.

منبع: شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.