۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۳۳۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

انتظار می رود ظرف دو تا سه سال آینده تحقیقات در مورد ابعاد استفاده از پول های الکترونیکی از منظر اسلام به نتیجه برسد و یک پول الکترونیکی با عنوان پول الکترونیکی حلال از سوی جامعه کشورهای مسلمان راه اندازی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال های اخیر استفاده از پول های الکترونیکی در سطح جهان با استقبال قابل توجهی از سوی مردم مواجه شده است.

در همین راستا استفاده از پول الکترونیکی در بین جوامع و کشورهای مسلمان نیز به عنوان ابزاری برای نقل و انتقال پول در بانکداری اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.

طبق گفته طبق اعلام مشاور اقتصادی جامعه مردم مسلمان مردم روسیه، کشورهای مسلمان نیز قصد دارند یک پول الکترونیکی مشترک با نام حلال برای استفاده در جوامع مسلمان راه اندازی نمایند.

جامعه مردم مسلمان در کشور روسیه در این زمینه فعالیت زیادی دارد و قصد دارد همراهی دیگر کشورهای مسلمان را در این زمینه بدست آورد. بخش زیادی از جمعت کشور روسیه، خصوصا در بخش های جنوبی و قفقاز را مردم مسلمان تشکیل می دهند.

در حال حاضر برخی از کشورهای مسلمان استفاده از پول های الکترونیکی همچون بیت کوین را برای مردم کشورشان فراهم کرده اند اما هنوز اتفاق نظری در تمامی کشورهای مسلمان در خصوص شرایط استفاده از پول های الکترونیکی از نظر اسلام به دست نیامده است.

طبق گفته مشاور جامعه مردم مسلمان مردم روسیه، استفاده از سکه های طلا به منظور نقل و انتقال پول به طور صریح در دین اسلام وجود دارد. اما استفاده از ابزارهایی همچون پول الکترونیکی موضوعی جدید در دین اسلام محسوب می شود و لازم است ابعاد آن از منظر دینی مورد بررسی قرار بگیرد.

یکی از مشکلات اصلی در این زمینه نبود قاعده گذار مرکزی در خصوص پول های الکترونیکی است که طبق نظر عده ای با قواعد دین اسلام سازگاری ندارد. مسائل دیگری همچون وجود ریسک، عدم قطعیت، نداشتن چشم انداز مناسب و همچنین بدون پشتوانه بودن پول های الکترونیکی دیگر جنبه های مورد بررسی در زمینه تطابق استفاده از پول های الکترونیکی با دین اسلام هستند.

با اینحال انتظار می رود ظرف دو تا سه سال آینده تحقیقات در مورد ابعاد استفاده از پول های الکترونیکی از منظر اسلام به نتیجه برسد و یک پول الکترونیکی با عنوان پول الکترونیکی حلال از سوی جامعه کشورهای مسلمان راه اندازی شود.

منبع: راشا تودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.