۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۲۵۱ ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰ دسته: کشاورزی
۰

به دلیل محدودیت های فصلی، قیمت پیاز و گوجه فرنگی در کشور هند افزایش یافته است؛ با اینحال وزارت کشاورزی هند قصد استفاده از واردات به منظور تنظیم بازار را ندارد و به مردم اعلام کرده تا ۱۰ روز آینده و با ورود محصولات جدید به بازار مشکل قیمت حل خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر به دلیل محدودیت های فصلی قیمت پیاز و گوجه فرنگی در کشور هند افزایش یافته است.

اما دولت هند اعلام کرده است این مشکل در فصل جاری طبیعی است و در طول ۱۰ تا ۱۵ روز آینده با رسیدن تولیدات داخلی جدید این مشکل مرتفع خواهد شد.

در حال حاضر در کشور هند قیمت هرکیلوگرم پیاز به بیش از ۵۱ روپیه هند معادل ۳۲۰۰ تومان رسیده و قیمت هرکیلوگرم گوجه فرنگی نیز به بیش از ۸۰ روپیه هند معادل بیش از ۵۰۰۰ تومان رسیده است.

این درحالیست که قیمت پیاز و گوجه فرنگی به طور میانگین در طول سال هرکیلوگرم ۳۳ رویپه هند معادل ۲۰۰۰ تومان و ۴۵ روپیه هند معادل ۲۸۰۰ تومان بوده است.

مقامات وزارت کشاورزی هند اعلام کرده اند از نظر میزان تولید داخلی پیاز و گوجه فرنگی مشکلی در تأمین نیاز کشور وجود ندارد و مشکل به وجود آمده دیرتر رسیدن محصولات تولیدی به بازار است. به طور خاص در مورد گوجه فرنگی بارش باران در طول روزهای اخیر مانع از برداشت به موقع محصولات از زمین های کشاورزی شده است.

ماهیت تولید محصولات کشاورزی به گونه ایست که در برخی مواقع از سال امکان کمبود عرضه در بازار وجود دارد که موجب افزایش قیمت آن ها می شود. در مقابل در برخی مواقع از سال نیز به دلیل عرضه عمده محصولات در بازار، قیمت این محصولات کمتر از میانگین تعیین می شود.

یکی از وظایف اصلی دولت ها برنامه ریزی برای جلوگیری از نوسانات عرضه محصولات در بازار و در واقع تنظیم بازار محصولات در داخل کشور است. اما استفاده از ابزار واردات به منظور تنظیم بازار در زمانی که ظرفیت تولید داخل امکان تأمین نیاز داخلی را دارد سیاست مناسبی نیست و حتی کشورهای درحال توسعه نیز چنین اقدامی را انجام نمی دهند.

منبع: فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.