۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۲۳۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۰

کشور چین در اجرای پروژه جاده ابریشم اهمیتی برای نظرات سازمان های اعتبارسنجی غربی قائل نیست و قصد دارد با وجود نظرات منفی آن ها، در تمامی ۶۸ کشور در نظر گرفته شده در نقشه جاده ابریشم سرمایه گذاری نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد پروژه جاده ابریشم یکی از اصلی ترین پروژه های توسعه ای کشور چین محسوب می شود به طوریکه در نشست سالانه حزب کمونیست کشور چین نیز این پروژه به عنوان یکی از محوری ترین برنامه های این کشور در سال های پیش رو تا سال ۲۰۵۰ عنوان شده است.

بیش از ۶۸ کشور جهان در مسیر پروژه بزرگ جاده ابریشم چین که از دو مسیر جاده ای و آبی تشکیل شده، قرار دارند. از این ۶۸ کشور، بیش از ۲۷ مورد آن از جمله پاکستان، عراق، قرقیزستان، ترکیه، اوکراین و بلاروس کشورهایی هستند که از نظر موسسات اعتبارسنجی غربی وضعیت مناسبی ندارند و از نظر این موسسات، سرمایه گذاری در این کشورها مناسب ارزیابی نشده است.

نظرات موسسات غربی در خصوص یک کشور از سوی بسیاری از کشورها ملاک عمل قرار می گیرد و از این رو سرمایه گذاران خارجی تمایل چندانی به سرمایه گذاری در این کشورها ندارند و تنها پروژه های بسیار مناسب آن ها با اقبال سرمایه گذاران خارجی مواجه می شود.

علاوه بر این ۱۴ کشور دیگر همچون افغانستان، سوریه، ترکمنستان، ازبکستان، یمن و بنگلادش نیز جزء کشورهایی هستند که وضعیت مناسبی از نظر رتبه بندی اعتباری ندارند و حتی از سوی نهادهای اعتبارسنجی غربی مورد ارزیابی قرار نگرفته اند.

بنابراین در مجموع از ۶۸ کشور فعال در پروژه جاده ابریشم بیش از ۴۱ کشور به اذعان موسسات اعتبارسنجی غربی از نظر رتبه بندی اعتباری وضعیت مناسبی ندارند.

اما کشور چین در این زمینه هیچ اهمیتی برای نظرات سازمان های اعتبارسنجی غربی قائل نیست و قصد دارد با وجود نظرات منفی آن ها در تمامی ۶۸ کشور در نظر گرفته شده در نقشه جاده ابریشم سرمایه گذاری نماید.

پروژه جاده ابریشم از سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی رهبران کشور چین مطرح شده و این کشور قصد دارد در قالب این برنامه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقایی سرمایه گذاری نماید.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.