۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۰۷۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

روسیه و چین در حال تلاش برای تمدید پیمان پولی دوجانبه میان خود هستند تا بدین طریق همچنان وابستگی خود به دلار و یورو را کاهش دهند و از ارزهای ملی خود استفاده کنند. استفاده از ارزهای ملی میان دو کشور روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش مسیر اقتصاد، سرگئی پریخودکو، معاون نخست وزیر روسیه گفت: همکاری های اقتصادی میان روسیه و چین به طور گسترده ای گسترش یافته و دو طرف در تلاش هستند پیمان پولی دوجانبه میان خود را ادامه دهند.

وی افزود: در حال حاضر مسئولین تنظیم کننده روابط مالی میان دو کشور هستند تا با گسترش پیمان پولی دوجانبه آن را به مدت سه سال دیگر تمدید نمایند.

پریخودکو با بیان اینکه پرداخت به وسیله ارزهای ملی به تدریج در حال افزایش است، گفت: در سال ۲۰۱۶ سهم ارزهای ملی در پرداخت های مربوط به صادرات کالاها و خدمات روسیه به ۱۳ درصد و واردات به ۱۶ درصد رسیده است و در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ این رقم به ترتیب به ۱۶ و ۱۸ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: چین سیستم CIPS را برای پرداخت های بین المللی یوآنی راه اندازی کرده است تا استفاده از پول ملی خود در پرداخت های بین المللی را توسعه دهد و بعضی بانک های روسیه نیز قبلا به این سیستم پیوسته اند.

سیستم پرداخت کارت ملی روسیه و یونیون پی چین موافقت نموده اند تا با استفاده از این کارت ها پردازش عملیات مربوط به معاملات داخلی روسیه را انجام دهند. امسال دو کشور برنامه آزمایش یونیون پی و راسل هاز بانک را برای صدور کارت های هماهنگ با سیستم پرداخت میر را طراحی می کنند.

در سال ۲۰۱۴ بانک های مرکزی روسیه و چین یک پیمان پولی دوجانبه به مدت سه سال را برای مبادله با یوآن و روبل میان خود به امضاء رساندند. هدف دو کشور کاهش وابستگی به دلار و یورو و استفاده از ارزهای ملی خود در تجارت بوده است. ارزش این پیمان ۲۵ میلیارد دلار بوده است.

اسبربانک، بزرگترین وام دهنده روسیه، اولین بانکی در روسیه بوده که شروع به صدور ضمانت نامه های اعتباری به یوآن چین کرده است.

تجارت میان چین و روسیه در سال گذشته به میزان ۲.۲۵ درصد افزایش یافته و به میزان ۶۹.۵۲ میلیارد دلار رسیده است. این کشورها هدف خود را افزایش تجارت به ۸۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۸ و ۲۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ تعیین نموده اند.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.