۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۶۸۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸ دسته: تولید
۰

مرزبان گفت: بایستی دولت به عنوان مثال یک فرصت ۱۰ ساله به خودروساز داخلی بدهد تا در راستای بهبود کیفیت محصولات تلاش کند و بعد از اتمام این مدت در صورت حصول نشدن نتایج، خودروسازان جریمه شوند.

جواد مرزبان راد عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص روند مونتاژکاری صنعت خودرو گفت: حمایت دولت از خودروسازان داخلی در بیشتر مواقع نادرست بوده و به توسعه و تحول صنعت خودرو منجر نشده است.

وی افزود: در تمامی کشورها دولت موظف به حمایت از خودروسازان است، اما نکته مهم اینجاست که نحوه حمایت دولت و بازه زمانی آن باید مورد بررسی قرار بگیرد.

حمایت از صنعت خودرو در یک بازه ۱۰ ساله

مرزبان گفت: بایستی دولت به عنوان مثال یک فرصت ۱۰ ساله به خودروساز داخلی بدهد تا در راستای بهبود کیفیت محصولات تلاش کند و بعد از اتمام این مدت در صورت حصول نشدن نتایج، خودروسازان جریمه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: این رویکرد حمایتی بلند مدت منجر به توسعه صنعت خودرو و فاصله گرفتن از رویکرد مونتاژکاری خواهد شد.

بایستی ساختارهای صنعت خودرو را به سمت تحقیق و توسعه سوق بدهیم

مرزبان ادامه داد: برای فاصله گرفتن از رویه مونتاژکاری و ایجاد تحول در صنعت خودرو بایستی این صنعت را به سمت افزایش سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه سوق دهیم.

وی با بیان اینکه غیر رقابتی بودن صنعت خودرو خودروسازان را ملزم به سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه نمی کند، گفت: بایستی با اعمال سیاست های کارآمد، پیوند میان صنعت و دانشگاه را برای تقویت واحدهای تحقیق و توسعه افزایش داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در پایان با بیان اینکه با اعمال سیاست های بلندمدت می توان از رویکرد مونتاژکاری فاصله گرفت، گفت: دولت بایستی با اعمال سیاست های تشویقی، خودروسازان را به ارتباط با دانشگاه علاقمند کند؛ مثلا بدین صورت که در صورت افزایش سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه از معافیت های مالیاتی برخوردار شوند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.