۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۴۳۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵ دسته: انرژی
۰

مهندس چیت‌چیان گفت: اختلاف ۱۸ هزار مگاواتی پیک مصرف برق تابستان و زمستان نشان می‌دهد ظرفیت بسیاری از نیروگاه‌های کشور در فصل زمستان باید خاموش بماند و این مسئله هزینه های زیادی را برای صنعت برق کشور ایجاد کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد حمید چیت‌چیان وزیر سابق نیرو در سی و دومین کنفرانس بین‌المللی برق با اشاره به اینکه اولین چیزی که مردم از شبکه برق و صنعت برق می‌خواهند، پایدار بودن شبکه برق است، گفت: مردم دوست دارند که علاوه بر کیفیت برق و نبود نوسانات، از حداقل خاموشی برق برخوردار باشند.

وی در ادامه به اختلاف شدید پیک مصرف برق در تابستان و زمستان اشاره کرد و گفت: «پیک مصرف برق در تابستان به یکباره به ۵۵ هزار مگاوات می‌رسد و این در حالی است که به فاصله تنها دو ماه از گذشت پیک مصرف، به یکباره پیک به ۳۷ هزار مگاوات کاهش می‌یابد و این نشان می‌دهد که ظرفیت بسیاری از نیروگاه‌های موجود در فصل زمستان باید خاموش بماند».

آمارهای شرکت توانیر نشان می‎‌دهد در روز ۸ مرداد ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۴:۴۵ دقیقۀ بعدازظهر، حداکثر توان مورد نیاز شبکۀ برق یا همان پیک مصرف به رکورد بی‌سابقۀ ۵۵۴۰۰ مگاوات رسید. در این لحظه تقریبا تمامی نیروگاه‌های قابل استفاده، در مدار بودند.

این در حالی است که مصرف برق در فصل زمستان بسیار کمتر از این مقدار بوده و به عنوان مثال در بهمن‌ماه سال گذشته، حداکثر به ۳۵۵۰۰ مگاوات رسیده است. اختلاف شدید مصرف برق در تابستان و سایر ایام سال سبب افت شاخص «ضریب بار شبکۀ برق» و درنتیجه بروز مشکلات متعدد برای این صنعت می‎شود. درحالیکه بهبود این شاخص می‌تواند امنیت تولید برق را افزایش دهد.

گرچه بخشی از نیروگاه‌ها عموماً به دلیل تعمیرات دوره‌ای در فصل زمستان غیرقابل استفاده اند، اما با این حال، بسیاری از نیروگاه‌ها علیرغم اینکه آماده به کار هستند، در فصل زمستان از مدار خارج می‌شوند. نتیجه اینکه سرمایه‌گذاری در تولید، انتقال و توزیع برق تنها برای پاسخگویی به تقاضای برق در برخی روزهای تابستان صورت می‎‌گیرد و از این ظرفیت در سایر ایام سال، استفادۀ بهینه صورت نمی‌‎‌گیرد.

کارشناسان معتقدند برای افزایش ضریب بار شبکه و کاهش اختلاف مصرف برق در فصول مختلف سال و یا کاهش اختلاف مصرف در روز و شب، راهکارهای مختلفی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواردی همچون افزایش تجارت برق با کشورهای همسایه، توسعۀ استفاده از برق در بخش‌های غیرپیک‌ساز همچون صنعت و حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی برق، افزایش مضاعف هزینۀ برق در ساعات پیک برای بخش‌های پیک‌ساز خانگی و تجاری و همچنین توسعۀ تجهیزات کم‌مصرف سرمایشی از جمله راهکارهای کاهش فاصله پیک مصرف در فصول مختلف سال هستند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.