۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۲۸۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

برای بی اثر کردن تحریم های جدید آمریکا که کمتر از ۱۰ روز به اجرای آن باقیمانده و همچنین حرکت جهت مقابله با تحریم های احتمالی در واکنش به فعالیت های ایران، ضروری است ۳ اقدام توسط بانک مرکزی پیگیری شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در روزهای اخیر خبری توسط روزنامه هابرترک ترکیه مبنی بر جریمه ۶ بانک ترکیه ای به دلیل نقض تحریم ها علیه ایران منتشر شد که توسط رسانه های غربی از جمله رویترز نیز پوشش داده شد.

با انتشار این خبر روز شنبه (۲۱ اکتبر) سازمان تنظیم و نظارت بر بانک ها در ترکیه که عالی ترین مرجع نظارت بر فعالیت بانک های ترکیه به حساب می آید، با صدور بیانیه ای مواجه شدن بانک ها و نهادهای مالی این کشور با جریمه از سوی دولت آمریکا به دلیل معامله با ایران را رد کرد.

بر اساس این بیانیه، این نهاد عالی نظارتی بیان کرده است: توجه افکار عمومی را به این نکته جلب می کنیم که داستان ها درباره بانک های ما اساسا بر هیچ سند یا واقعیتی استوار نبوده و نباید به آنها اعتنا کرد.

همچنین دو مقام ارشد اقتصادی ترکیه به رویترز اعلام کرده اند که ترکیه هیچگونه اخطاری از سوی ایالات متحده در مورد این مجازات دریافت نکرده است و آمریکایی‌ها معمولاً پیش از اعمال چنین جریمه هایی، این موضوعات را به اداره بررسی جرائم مالی وزارت دارایی ترکیه اعلام می کنند.

فضاسازی رسانه‌های غربی علیه بانک مرکزی نشانگر تاثیر پیمان پولی

انتشار اخبار کذب جریمه بانک های ترکیه ای توسط آمریکا و فضاسازی رسانه های همراه با آن نشان دهنده این است که پیمان پولی دوجانبه یک ابزار مؤثر در مقابل تحریم های آمریکاست. لذا بانک مرکزی در زمینه بی اثر سازی تحریم های آمریکا نباید هیچگونه عقب نشینی نماید.

حتی اگر احتمال تحریم افراد و سازمان های همکاری کننده با ایران نیز وجود داشته باشد که بعید هم نیست، نشان از این دارد که رفتارهای ایران در بی اثر کردن تحریم ها مؤثر بوده که سبب واکنش آمریکا شده است.

از طرفی بانک مرکزی برای پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع چنین رفتارهای از سوی آمریکا، باید به گونه ای اقدام به برقراری روابط کارگزاری با بانک های ترکیه و دیگر کشورها کند که اعمال تحریم یا جریمه های سنگین علیه این بانک ها اثری نداشته باشد.

سه اقدام مهم برای بی اثر کردن تحریم های احتمالی آمریکا

برای بی اثر کردن تحریم های جدید آمریکا که کمتر از ۱۰ روز به اجرای آن باقیمانده و همچنین حرکت فعالانه جهت مقابله با فشارهای احتمالی در واکنش به فعالیت های ایران، ضروری است ۳ اقدام توسط بانک مرکزی پیگیری شود.

اقدام اول اینکه باید ارتباط ایران با بانک هایی در خارج برقرار شود که عملیات دلاری ندارند. یعنی امکان برقراری روابط با استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در این بانک ها بدون اطلاع آمریکا وجود داشته باشد.

اقدام دوم اینکه بانک هایی انتخاب شوند که روابط مستقیم بانکی با بانک های آمریکایی ندارند.

اقدام سوم نیز اینکه از سیستم سوئیفت در برقراری تبادلات بانکی استفاده نشود. چراکه در این صورت اطلاعات مربوط به تبادلات مالی ایران تحت نظارت آمریکا قرار نمی گیرد و سنگ اندازی های این کشور از بین می رود.

استفاده از سیستم سوئیفت کلیدی ترین وسیله رصد آمریکا بر فعالیت های مبادلاتی بانک هاست. در صورتی که از سوئیفت استفاده نشود آمریکا راه دیگری برای نظارت و جلوگیری از مبادلات مالی ایران را نخواهد داشت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.