۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۱۱۴ ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

این برای اولین بار در طول پنج سال اخیر است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فعالانه در راستای بی اثر کردن تحریم های مالی آمریکا گام برداشته و در مقابل آمریکا با کمک رسانه های غربی، مجبور به واکنش در قبال این حرکت ایران شده است. چنانچه در چنین وضعیتی بانک مرکزی عقب نشینی نکرده و به اقدامات فعالانه خود از جمله انعقاد پیمان پولی دوجانبه با کشورهای مختلف و راه اندازی سوئیفت دوجانبه ادامه دهد، تحریم های جدید آمریکا بی اثر شده و آمریکا عقب نشینی خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد در هفته اخیر بانک های مرکزی ایران و ترکیه با هدف حذف دلار و استفاده از ارزهای ملی در تبادلات مالی، آخرین توافقات لازم برای نهایی و اجرایی شدن پیمان پولی دوجانبه را رسما منعقد کردند.[۱]

بر اساس این پیمان پولی، طرفین اعتباری به میزان ۵ میلیارد لیر معادل ۵.۵ هزار میلیارد تومان را در اختیار بانک های عامل یکدیگر قرار می دهند و این امکان فراهم می شود که در تبادلات مالی دوجانبه به جای دلار، از ارزهای ملی استفاده شود.

پیمان پولی دوجانبه با ترکیه مهم ترین اقدام بانک مرکزی در بی اثر کردن تحریم ها

بدون شک عقد پيمان پولی دوجانبه با تركيه مهم ترين و مثبت ترين اقدام بانک مرکزی ایران در راستای مقابله با تحریم های مالی آمریکا و بی اثر کردن آن ها طی ماه های اخیر بوده است.

اين پيمان پولی دوجانبه علاوه بر اثرگذاری در افزايش روابط دوجانبه تجاري بین ایران و ترکیه، می تواند شرایط را برای نقل و انتقال پول بازرگانان ایرانی بدون نیاز به دلار فراهم نماید.

نهایی شدن چنین قراردادی در آستانه اجرایی شدن تحریم های جدید آمریکا در هفته آینده، اقدامی مثبت از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ارزیابی می شود. با این حال این اقدام کافی نبوده و نیازمند تکمیل و توسعه است تا به بی اثرسازی کامل تحریم ها منتهی شود.

آمریکا به دنبال جلوگیری از اقدامات مؤثر بانک مرکزی ایران

بعد از نهایی شدن این پیمان پولی دوجانبه بین ایران و ترکیه، به سرعت مطلبی در رسانه های خارجی از جمله رویترز منتشر شد که از جریمه بانک های ترکیه ای به دلیل نقض تحریم ایران خبر می داد.[۲]

گرچه مقامات ترکیه ای با تکذیب این خبر اعلام کرده اند بانک های این کشور نقشی در نقض تحریم ایران نداشته اند[۳]، اما تلاش آمریکا برای جلوگیری از اقدامات فعالانه ایران در بی اثر کردن تحریم ها بعید نیست و ایران باید برای آن برنامه داشته باشد.

پیمان پولی دوجانبه بین ایران و دیگر کشورها می تواند اثرگذاری قابل توجهی در بی اثر نمودن بخشی از تحریم های مالی آمریکا بر ایران داشته و به نوعی مسیر تنفس ایران در نظام پولی جهانی شود. از این رو به طور طبیعی کشور آمریکا نیز از هیچ تلاشی برای جلوگیری از اجرای موفق این پیمان پولی دریغ نخواهد کرد.

فضاسازی رسانه های غربی نباید مانع پیشبرد پیمان پولی توسط ایران شود

به دلیل همراهی خبرگزاری های مطرح بین المللی همچون خبرگزاری رویترز با منافع آمریکا، در طول روزهای اخیر فضاسازی های متعددی علیه بانک مرکزی ایران و بانک های ترکیه ای در رسانه های غربی ایجاد شده است.

در همین راستا در روز گذشته نیز بار دیگر خبرگزاری رویترز خبری مبنی بر کاهش ارزش سهام بانک های ترکیه ای و کاهش نرخ برابری لیر در برابر دلار، منتشر نموده و عنوان کرده است که دلیل این اتفاقات انتشار خبر جریمه بانک های ترکیه ای از سوی آمریکا بوده است.[۴]

این اقدامات به وضوح نشان می دهد که اقدام اخیر بانک مرکزی ایران اثرگذاری قابل توجهی در بی اثر کردن حربه ها و تحریم های مالی آمریکا دارد و از این رو لازم است بانک مرکزی بدون توجه به کارشکنی های آمریکا به روند بی اثر کردن تحریم ها ادامه دهد و گام های دیگری نیز در این راستا بردارد.

لزوم تداوم اقدامات فعالانه بانک مرکزی در بی اثر کردن تحریم ها

شاید بتوان گفت این برای اولین بار در طول پنج سال اخیر است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالانه در راستای بی اثر کردن تحریم های مالی آمریکا گام برداشته و این کشور آمریکاست که مجبور به واکنش در قبال این حرکت ایران شده است.

چنانچه در چنین وضعیتی بانک مرکزی عقب نشینی نکرده و با قدرت به سمت اجرایی شدن این پیمان پولی دوجانبه گام بردارد و در ادامه نیز با پیمان های پولی دوجانبه با دیگر کشورها همچون پاکستان، چین و روسیه و همچنین راه اندازی سوئیفت دوجانبه، اثرپذیری کشور از تحریم ها را ناممکن کند، آمریکا دیگر نخواهد توانست به اقدامات سلطه جویانه خود ادامه دهد و در مقابل ایران عقب نشینی خواهد کرد.

پینوشت:

[۱] https://masireqtesad.ir/34583/

[۲] http://www.reuters.com/article/usa-turkey-banks/turkish-banks-could-face-big-u-s-fines-over-iran-report-idUSL8N1MW0E7

[۳] http://www.reuters.com/article/us-usa-turkey-banks/turkey-bank-regulator-dismisses-rumors-after-iran-sanctions-report-idUSKBN1CQ0IH

[۴] http://www.reuters.com/article/us-usa-turkey-banks/turkey-banking-shares-weaker-regulator-dismisses-iran-sanctions-report-idUSKBN1CS194



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.