۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۷۳۹ ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اجلاس کشورهای عضو D8 خواست تا این کشورها به منظور کاهش فشار دلار بر تجارت و ارزهایشان، از ارزهای ملی خود در تبادلات با یکدیگر استفاده کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، روز جمعه (۲۰ اکتبر) در اجلاس کشورهای عضو D8 گفت: این کشورها جهت کاهش فشار دلار بر تجارتشان، باید از ارزهای ملی خود را به جای این ارز استفاده کنند. سازمان همکاری های اقتصادی (D8) شامل بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه است.

اردوغان در این نشست گفت: در صورتی که کشورهای عضو D8 از ارزهای ملی خود در تجارت با یکدیگر استفاده کنند، فشار ناشی از دلار بر روی ارزهایمان از بین می رود و کشورهایمان از این اقدام منتفع می شوند.

اردوغان در تلاش است تا با افزایش مبادلات با استفاده از ارزهای ملی از کاهش بیش از اندازه ارزش لیر جلوگیری کند.

اخیرا بانک های مرکزی ایران و ترکیه نیز رسما توافق نموده اند تا به منظور کاهش هزینه های تبدیل و نقل و انتقال ارز برای بازرگانان، در تجارت میان خود از ارزهای ملی استفاده کنند.

چنین توافق هایی به تلاش های ایران برای بی اثر کردن تحریم های ایالات متحده کمک می کند. تحریم هایی که با وجود توافق برجام در سال گذشته هنوز دست نخورده باقی مانده و به خاطر آن بانک های ایالات متحده برای مبادله با ایران منع شده اند.

همچنین وام دهندگان اروپایی نیز در تبادلات خود با ایران با مشکلات بزرگی مواجه هستند؛ بویژه با قوانینی که معاملات دلاری با ایران را منع نموده و دسترسی به سیستم های مالی که در اختیار ایالات متحده می باشد را نیز محدود کرده است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.