۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۵۰۷ ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در مراسم افتتاحیه ششمین همایش سالانه رایزنان بازرگانی ایران، هشت مأموریت را به رایزنان بازرگانی ابلاغ نمود.

به گزارش مسیر اقتصاد، مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت، در مراسم افتتاحیه ششمین همایش سالانه رایزنان بازرگانی ایران ضمن اشاره به اهمیت افزایش صادرات برای اقتصاد کشور، اظهارات رایزنان در زمینه مشکلات تجارت در کشورهای محل استقرار آن ها را مورد توجه قرار داد و ماموریت‌های آن ها را اعلام کرد.

در این همایش، خسروتاج ماموریت‌های هشت گانه رایزنان بازرگانی ایران در ۲۰ کشور هدف را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱. توسعه صادرات

اولین و مهمترین مأموریت مورد تأکید مجتبی خسروتاج، توسعه صادرات بود. وی در این باره گفت: اینکه تا چه اندازه توانسته ایم موفق باشیم، به عملکرد صادراتی ما برمی‌گردد. بنابراین ارزیابی عملکرد بازرگانان نیز بر اساس میزان جذب بنگاه ها به بازار محل استقرار آن ها صورت می‌گیرد و رایزنان بازرگانی می‌توانند در این باره نسبت به اعزام هیات‌های ایرانی اقدام کنند.

۲. مدیریت هدفمند واردات

مدیریت هدفمند واردات دومین ماموریتی بود که از سوی این مقام مسوول به رایزنان بازرگانی ابلاغ شد. همچنین رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که به منظور مدیریت این موضوع برقراری تجارت ترجیحی را با کشورهایی همچون پاکستان، تونس، الجزایر، هند، آفریقای‌جنوبی، پاکستان و… در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

۳. بررسی و شناسایی ساختار و ظرفیت بازار کشورهای هدف

خسروتاج در این زمینه به عنوان یک مثال کاربردی گفت: کشور عراق ظرفیت های وارداتی فراوانی دارد که لازم است آن ها شناسایی شوند. این ظرفیت ها به قدر در بازار عراق وجود دارد، که نیاز است تعداد رایزنان بازرگانی ایران در این کشور به ۱۰ نفر برسد.

۴. استخدام مشاوران محلی به منظور ارائه اطلاعات صحیح و دقیق از بازارهای کشورهای هدف

در این رابطه رئیس سازمان توسعه تجارت از رایزنان بازرگانی خواست از مشاوران محلی استفاده نمایند؛ چراکه رایزنان بازرگانی در همه موارد دارای تخصص نیستند و حضور مشاوران محلی در کنارشان ضرورت دارد.

۵. ارائه الگوهای ساختاری سازمان های همتای سازمان توسعه تجارت در کشورهای محل استقرار بازرگانان

خسروتاج در رابطه با این مأموریت گفت: چابک سازی سازمان توسعه تجارت از جمله برنامه هایی است که اهمیت دارد و از این رو نیاز است رایزنان بازرگانی بررسی هایی را در مورد سازمان های مشابه این سازمان در کشورهای محل استقرار خود صورت دهند.

۶. توسعه روابط با اروپا بر مبنای انتقال دانش فنی و تکنولوژی

خسروتاج به رایزنان بازرگانی که در کشورهای اروپایی مستقر هستند، تأکید کرد روابط با اروپا را با نگاه به انتقال دانش فنی و تکنولوژی توسعه دهند.

۷. شناسایی ظرفیت‌های صادراتی ایران در کنار نیازهای کشورهای هدف

خسروتاج این ماموریت را به‌منظور نقشه راه تولید در آینده به رایزنان بازرگانی محول کرد. به گفته وی ما باید انرژی خود را برای محصولاتی که ظرفیت تولید دارند ولی در بازاریابی به مشکل بر خورده‌اند، متمرکز کنیم. بنابراین باید ببینیم که کشورهای شریک تجاری ما چه نیازهایی دارند و ظرفیت‌های صادراتی خود را نیز شناسایی کنیم تا از این راه بتوانیم به تولید آینده نیز مسیر درست را نشان دهیم.

۸. بررسی و ارائه برنامه‌های راهبردی و چشم‌انداز کشورهای محل استقرار رایزنان بازرگانی

بر اساس این مأموریت رایزنان بازرگانی ایران موظف شدند بازارهای آینده را شناسایی نمایند و برای تولید در کشور برنامه‌ریزی های لازم را در دستور کار قرار دهند. یکی از اهداف این مأموریت آن است که مشخص شود کشورهای هدف در آینده قرار است بر چه حوزه‌هایی متمرکز شوند.

ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان از رایزنان بازرگانی خواست زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط تجاری با کشورهای هدف را شناسایی نمایند و بررسی کنند که این زیرساخت‌ها چقدر در بهره‌مندی از مزیت‌های موجود در کشور و تحقق اهداف صادراتی بر اساس ظرفیت‌های فعلی مؤثر است.

تجارت هدفمند با کشورهای طرف تجاری و گسترش تجارت دوجانبه اهداف اصلی هشت مأموریت ابلاغ شده توسط رئیس سازمان توسعه تجارت است.

رایزنان بازرگانی می توانند نقشی اساسی در افزایش تبادلات تجاری ایران با کشورهای هدف داشته باشند و در این زمینه تبین و ابلاغ مأموریت های رایزنان بازرگانی از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت اقدام قابل تحسینی است. اما لازم است در ادامه با نظارت و پیگیری های بعدی عملیاتی شدن این مأموریت ها از سوی سازمان توسعه تجارت رصد گردد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.