۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۲۰۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشور رومانی در طول سال های اخیر توانسته با بهره مندی هوشمندانه از سرمایه گذاری خارجی به رشد اقتصادی ۵.۷ درصد که بیشترین میزان در بین کشورهای اروپایی است، دست یابد. دولت این کشور سرمایه گذاران خارجی را به سمت راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه حرکت داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در طور سال های اخیر کشور رومانی به کشوری ضعیف از نظر اقتصادی معروف بوده که مردم این کشور مرتبا به عنوان مهاجر به دیگر کشورهای جهان سفر می کنند. اما در طول سال های اخیر این کشور توانسته است با اعمال سیاست های مناسب اقتصادی و بهره مندی از نیروی کار تحصیل کرده در بخش فناوری های پیشرفته زمینه را برای رشد سریع اقتصاد فراهم نماید.

در این میان استفاده هدفمند و هوشمندانه رومانی از سرمایه گذاری خارجی یکی از دلایل اصلی بهبود رشد اقتصادی این کشور بوده است.

به طور خاص سرمایه گذاران خارجی در این کشور با هدفگذاری دولت رومانی، واحد های تحقیق و توسعه خود را نیز در داخل این کشور احداث نموده اند که موجب تقویت قابل توجه اشتغال و تولید در بخش فناوری های پیشرفته این کشور شده است.

به طور مثال شرکت آمریکایی فیت بیت با سرمایه گذاری ۱۵ میلیون دلاری در سال گذشته بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه خود در خارج از کشور آمریکا را در کشور رومانی راه اندازی نموده است. مدیرعامل این شرکت معتقد است نیروی کار مستعد و تحصیلکرده رومانی موجب شده است فعالیت خود در این کشور را توسعه دهد.

علاوه بر این دیگر کشورهای مطرح جهانی همچون زیمنس، فورد و بوش نیز در طول سال های اخیر فعالیت های تولیدی و سرمایه گذاری خود را در کشور رومانی گسترش داده اند.

به دلیل عملکرد مناسب اقتصادی کشور رومانی به ویژه در جذب هوشمندانه سرمایه گذاران خارجی، بخش خدمات، صادرات و تولیدات کارخانه ای اقتصاد رومانی از رشد اقتصادی قابل توجهی برخوردار هستند.

در حال حاضر بخش فناوری های پیشرفته در کشور رومانی بیش از ۱۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و به دلیل سرعت بالای رشد اقتصادی در این بخش سهم آن از اقتصاد از ۶ درصد فعلی تا ۸ سال آینده به ۱۲ درصد خواهد رسید.

در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی کشور رومانی رشد اقتصادی ۵.۷ درصدی را تجربه کرده است که از تمامی کشورهای اتحادیه اروپا بالاتر است. نرخ رشد اقتصادی میانگین کشورهای اروپایی در این مدت ۲.۴ درصد بوده است.

منبع: گاردین



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.