۳۱ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۰۶۵ ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ دسته: انرژی
۰

مدیر تأمین مالی و مشاوره اقتصادی شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی به تشریح مزایای صندوق پروژه در تامین مالی پروژه های کلان از طریق منابع داخلی پرداخت و وضعیت پروژه جدید مپنا در این روش را تشریح کرد.

محمدرضا معادی خواه مدیر تأمین مالی و مشاوره اقتصادی شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی، در گفتگو با مسیر اقتصاد به دلایل استفاده از ابزار صندوق پروژه برای تامین مالی شرکت مپنا اشاره کرد و ارکان مختلفی که در این صندوق فعال هستند را تشریح کرد.

مرحله اول تامین مالی صندوق سرمایه گذاری پروژه آرمان پرند مپنا به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان، روز ۱۶ مهرماه سال جاری در کسری از ثانیه با استفاده از سرمایه های مردم در بورس انرژی انجام شد. این در حالی بود که ۴.۵ برابر اوراق عرضه شده در بورس، تقاضا برای این اوراق وجود داشت.

جزئیات تامین مالی پروژه مپنا

معادی خواه در ابتدا به تعریف ماهیت صندوق پروژه پرداخت و گفت: صندوق پروژه ابزاری است که مبتنی بر سهام بوده و دارندگان واحدهای سرمایه گذاری، شریک در این پروژه هستند و در انتهای کار سهام دار آن تلقی می شوند.

وی درباره ارکان مختلف این صندوق گفت: رکن مدیریت هر صندوق بایسیتی یک نهاد مالی باشد که در حال حاضر مدیر صندوق پروژه مپنا، شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی است. رکن پذیره نویسی و در مرحله بعد از آن بازارگردانی نیز بر عهده شرکت تامین سرمایه امین است. موسس و بانی صندوق نیز شرکت مپناست.

مدیر تأمین مالی شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در ادامه با اشاره به مرحله اول پذیره نویسی این صندوق به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان، گفت: در مرحله دوم و سوم نیز ۱۵۰ و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر پذیره نویسی می شود. در صورتی که پذیره نویسی به صورت کامل انجام شود، حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد از سهام این پروژه در قالب ابزار صنودق پروژه در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی، در مجموع پذیره نویسی انجام شده را ۳۵۰ میلیارد تومان دانست و افزود: کل ارزش پروژه حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان است که از این میزان حدود ۱۳ درصد در اختیار مردم قرار گرفته است و مابقی آن متعلق به گروه مپناست. در طول این مسیر ارزش کل پروژه و یا سهام در این درصد اثرگذار است.

صندوق پروژه مبتنی بر یک پروژه مشخص و سودآور شکل می گیرد

معادی خواه با تاکید بر اینکه صندوق پروژه یکی از ابزارهای جدید تامین مالی است، در خصوص دلایل استفاده از این ابزار گفت: صندوق پروژه اساسا روی پروژه ای مشخص کار می کند در حالی که در ابزار های دیگر لزوما پروژه ای در میان نیست.

وی ادامه داد: کار دیگری که امکان انجام آن وجود داشت این بود که بخشی از سهام نیروگاه جهت تامین مالی در بورس عرضه شود منتهی به دلیل اینکه صندوق پروژه تحت قوانین ابزارهای نوین بازار سرمایه است، باعث می شود که قوانین آن نسبت به قوانین شرکت های سهامی عام، آسان تر باشد.

هر سه ماه یکبار می توان در صندوق پروژه پذیره نویسی کرد

مدیر تأمین مالی شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی یکی از موارد سهولت را کوتاه تر بودن فرآیند پذیره نویسی در صندوق پروژه نسبت به عرضه سهام در بورس برشمرد و گفت: مراحل بعدی پذیره نویسی صندوق پروژه مپنا خیلی راحت تر انجام می شود؛ به نسبت هر بار افزایش سرمایه در شرکت های سهامی عام. به عنوان مثال هر سه ماه می توانیم در صندوق پروژه عرضه داشته باشیم اما افزایش سرمایه در شرکت های سهامی عام طولانی تر خواهد بود.

وی ادامه داد: مزیت دیگر این ابزار نسبت به ابزار های دیگر مثل اوراق مشارکت این است که دیگر نیازی به پرداخت اصل سرمایه به سرمایه گذاران نیست چراکه آن ها را در سهام شرکت سهیم شده اند.

معادی خواه درباره طولانی شدن فرآیند پذیره نویسی برای اولین صندوق پروژه گفت: هر فرآیندی که برای اولین بار انجام می شود بایستی روی قوانین و سازوکار آن مطالعات گسترده ای انجام شود. همچنین بایستی هماهنگی میان نهاد ها و اشخاصی که درگیر این موضوع هستند اتفاق بیافتد.

وی افزود: برای مثال در این روند، اساسنامه و امیدنامه این صندوق بایستی تدوین و فرآیند تصویب آن طی می شد. همچنین شرایط و ویژگی های مربوط به برنامه ریزی و تصمیم گیری کشور در این زمینه بی تاثیر نیست و موجب طولانی شدن فرآیند اجرایی آن می شود.

تامین مالی چند هزار میلیاردی پروژه‌های کلان نفتی به راحتی در بورس امکانپذیر است

پیش از این نیز سعیدی مدیر تامین مالی شرکت تامین سرمایه امین گفته بود: در صورت استفاده از صندوق پروژه برای پروژه های کلان به خصوص در حوزه نفت و گاز، می توان به راحتی چند هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کرد. بسیاری از پروژه های کشور، نیازی به سرمایه خارجی ندارد و به راحتی قابلیت تامین مالی از بازار سرمایه داخلی وجود دارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.