۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۰۳۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در نشست مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، آمریکا با افزایش سرمایه بانک جهانی از طریق چین به منظور تأمین مالی برنامه های جهانی ضد فقر مخالفت کرد؛ این کشور نشان داد قصد دارد از تقویت جایگاه چین در نهادهای بین المللی تحت سلطه خود جلوگیری نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته نشست مشترک بانک جهانی و صندق بین المللی پول با حضور مقامات پولی کشورهای جهان در آمریکا برگزار شد.

نمایندگان کشور آمریکا در این نشست با اتخاذ مواضع متفاوت از دیگر کشورهای جهان نشان دادند که در حال حاضر شکاف عمیقی بین مواضع این کشور و مواضع دیگر کشورهای جهان حاکم است.

نمایندگان آمریکا در سخنان خود از سیاست های حمایت گرایی دولت ترامپ و شعار «اول آمریکا» حمایت کردند و نشان دادند که این کشور هیچ عزمی ندارد که به تعهدات خود در نظام پولی برتون وودز پایبند باشد. نظام پولی برتون وودز بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و بر اساس آن دلار آمریکا ارز جهان روا شده است.

در عین حال آمریکا به روشنی قصد دارد از تقویت جایگاه چین در نهاد های بین المللی همچون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول جلوگیری نماید.

در جریان این نشست بانک جهانی، کشور چین برنامه ای به منظور افزایش سرمایه بانک جهانی با هدف اجرای برنامه های جهانی ضد فقر خود ارائه کرد تا به تصویب کشورهای عضو برسد. با اینحال این طرح مورد مخالفت آمریکا قرار گرفت و به تصویب نرسید.

منوچین وزیر خزانه داری آمریکا به نمایندگی از این کشور دلایل خود در مخالفت با افزایش سرمایه بانک جهانی از طریق چین را اینطور عنوان کرد: «در حال حاضر بانک جهانی نیاز به افزایش سرمایه ندارد چراکه از سرمایه های فعلی خود نیز به درستی استفاده نمی کند.»

این اقدام آمریکا به وضوح نشان از سلطه این کشور بر نهادهای به ظاهر جهانی دارد؛ تا جایی که آمریکا حتی از افزایش سرمایه این نهادها از طریق چین نیز جلوگیری می کند تا جایگاه چین در این نهادها نیز تقویت نگردد.

منبع: حریت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.