۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۹۲۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

یکی از وظایف بانک های مرکزی کشورها تشکیل ترکیبی بهینه از ذخایر و دارایی های خارجی است تا علاوه بر حفظ ارزش پول ملی، بتوانند در زمان لازم از آن استفاده نمایند. خرید طلا به منظور ذخیره دارایی های خارجی به عنوان بهترین گزینه برای حفاظت از دارایی های ملی در شرایط حساس و پرتنش جهانی محسوب می شود که در سال های اخیر رونق بسیاری داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول سال های اخیر بانک های مرکزی کشورهای جهان، خصوصا کشورهای درحال توسعه به سمت خرید طلا و استفاده بیشتر از آن به منظور ذخیره دارایی های خارجی حرکت کرده اند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی شورای جهانی طلا در طول ۵ سال منتهی به سال ۲۰۱۶ میلادی ذخایر طلای بانک های مرکزی جهان به طور متوسط سالانه ۷ درصد رشد داشته است که رقم بسیار قابل توجهی محسوب می شود. در سال جاری نیز روند خرید طلا توسط بانک های مرکزی کشورهای جهان همچنان ادامه دارد.

در این میان کشور روسیه که چهارمین ذخایر بزرگ طلای جهان را دارد، بیشترین میزان خرید طلا در طول سال های اخیر را داشته و در طول سال گذشته بیش از ۱۲ درصد به ذخایر طلای خود اضافه نموده است.

کشور قزاقستان نیز یکی دیگر از کشورهایی است که با نرخی قابل توجه در حال افزایش ذخایر طلای خود است. این کشور در طول ۵ سال اخیر ۱۷۰ درصد به ذخایر طلای خود افزوده و در حال حاضر بیش از ۲۸۰ تن طلا ذخیره نموده است.

یکی از وظایف بانک های مرکزی کشورها نگهداری بهینه از ذخایر و دارایی های خارجی است تا در زمان لازم بتوانند از دارایی های خارجی خود به منظور اعمال سیاست های مناسب در بازار پولی داخلی استفاده نمایند.

استفاده از دارایی های خارجی در زمان مناسب به منظور حمایت از پول ملی در زمان بحران های داخلی و خارجی یکی از وظایف اصلی بانک های مرکزی است و به همین دلیل لازم است دارایی های خارجی بانک های مرکزی به گونه ای نگهداری شود که هم به راحتی در دسترس باشد و هم ارزش آن در طول زمان افزایش یابد و یا دست کم با کاهش مواجه نگردد.

در حال حاضر صحنه معادلات بین المللی با افزایش تنش های سیاسی و اقتصادی مواجه است و این مسئله بانک های مرکزی را به استفاده از روش های امن تر برای ذخیره دارایی های خارجی خود سوق داده است.

استفاده از طلا به منظور ذخیره دارایی های خارجی به عنوان بهترین گزینه برای حفاظت از دارایی های ملی در شرایط حساس و پرتنش جهانی محسوب می شود.

طلا در مقایسه با اوراق قرضه دلاری کشور آمریکا این مزیت را دارد که در هر زمانی امکان تبدیل آن به دیگر کالاها وجود دارد و ارزش آن نیز در طول زمان حفظ خواهد شد. در حالیکه شرایط اوراق قرضه آمریکا به طور مستقیم به اقتصاد کشور آمریکا وابسته است.

منبع: پایگاه خبری نیکی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.