۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۶۵۹ ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

وزارت اقتصاد کشور چین اعلام کرده است قصد دارد ۲ میلیارد دلار از اوراق قرضه دلاری خود را در بازار بورس هنگ کنگ عرضه نماید. این اقدام چین پیامی برای آمریکا و دیگر کشورهای جهان است که از اعتبار اوراق قرضه های آمریکا کاسته شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت اقتصاد کشور چین اعلام کرده قصد دارد ۲ میلیارد دلار از اوراق قرضه دلاری خود را به فروش برساند.

طبق اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد کشور چین یک میلیارد دلار از این میزان اوراق ۵ ساله دلاری است و یک میلیارد دلار نیز اوراق ده ساله دلاری است که دولت چین قصد فروش آن ها به متقاضیان را دارد.

این برای اولین بار در طول ۱۳ سال گذشته است که دولت چین اقدام به فروش اوراق قرضه دلاری خود می نمایند. پیش از این نیز چین در سال ۲۰۰۴ میلادی ۱.۷ میلیارد دلار از اوراق قرضه دلاری و یورویی خود را به فروش رسانده بود.

وزارت اقتصاد کشور چین اعلام کرده است که این اوراق دلاری در بورس هنگ کنگ عرضه خواهد شد.

این درحالیست که از ابتدای سال جاری میلادی یوآن چین عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با دلار آمریکا داشته و نرخ برابری یوآن به دلار بیش از ۵ درصد افزایش یافته است.

درحال حاضر چین در کنار کشور ژاپن یکی از بزرگترین دارندگان اوراق قرضه آمریکا محسوب میشود. اما این کشور سال هاست که سیاست خرید اوراق قرضه دلاری آمریکا را کنار گذاشته و از منابع حاصل از مازاد تراز تجاری خود در اموری همچون خرید طلا و سرمایه گذاری در دیگر کشورها استفاده می کند.

پروژه جاده ابریشم جدید چین نیز در راستای همین تغییر مواضع این کشور در استفاده از منابع حاصل از مازاد تراز تجاری در دستور کار قرار گرفته است.

گرچه میزان اوراق قرضه دلاری کشور چین به مراتب بیشتر از ۲ میلیارد دلار است اما این حرکت چین می تواند علاوه بر نقد شدن ۲ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده این کشور که در آستانه کاهش ارزش قرار دارد، پیغامی برای آمریکا و دیگر کشورهای جهان باشد که از اعتبار اوراق قرضه آمریکا کاسته شده است.

منبع: شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.