۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۶۰۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷ دسته: مالیات بر خانه های خالی، مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

عباس علی آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی مدتهاست که قول راه اندازی سامانه املاک کشور را داده است؛ انتظار می رود این سامانه که بستری مناسب برای سیاست گذاری در حوزه مسکن محسوب می شود، هرچه سریعتر راه اندازی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بیش از ۲ سال از تصویب اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد. طبق تبصره ۷ ماده ۱۶۹ این قانون، فرصتی ۶‌ ماهه به وزارت راه ‌و ‌شهرسازی داده ‌شد تا «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را ایجاد کند و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد؛ اما تاکنون از راه‌اندازی این سامانه خبری نشده است و مسئولین تنها وعده راه اندازی آن را داده اند.

کارکرد سامانه ملی املاک و اسکان کشور

سامانه املاک قرار است اطلاعات کلیه مالکان و ساکنان املاک مسکونی، اداری، تجاری و هرگونه نقل و انتقالی را چه بطور رسمی و چه به شکل عادی، ثبت کند. مقرر شده مهم‌ترین فعالیت این سامانه درخصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی باشد.

سامانه ملی املاک و اسکان کشور هم ازنظر اخذ حق‌ و حقوقی که قانون در حوزه مالیات برای دولت تعیین کرده و هم از نظر برنامه‌ریزی برای شناسایی و حل مشکلات مسکن، دارای اهمیت است.

این سامانه باید با استفاده از اطلاعات سازمان‌های مربوطه مانند اداره ثبت اسناد و املاک، شهرداری و سازمان امور مالیاتی از وضعیت خانه‌های خالی اطلاع یابد تا بر اساس آن، مالیات از خانه‌های خالی اخذ شود.

تاخیر در دریافت مالیات از خانه های خالی معطّل راه اندازی سامانه املاک

طبق مصوبه مجلس نهم، سامانه ملي املاك و اسكان می بایست اوايل بهمن‌ماه ۹۴ راه‌اندازي مي‌شد و گرفتن مالیات باید در اواخر سال ۹۵ عملاً در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گرفت.

در این صورت در سال ۹۵ باید خانه‌های خالی شناسایی می‌شدند و پس از اتمام مهلت ۱‌ساله، مالیات آن‌ها از ابتدای سال ۹۶ وصول می‌شد؛ اما طولانی شدن فرآیند ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان، کل این رویه را به تعویق انداخت.

در این زمینه رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی سهل انگاری شده است، گفت: حدود ۲.۵ میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد که دریافت مالیات از آن ۲ سال است معطّل اجرای قانون توسط وزارت راه و شهرسازی است.

وعده های مسئولین در در راه اندازی سامانه املاک

علی چگنی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در آذرماه سال ۹۵ در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از راه اندازی سامانه شناسایی خانه های خالی با همکاری دستگاه های مرتبط شامل سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت اسناد و املاک، شرکت پست، مرکز آمار ایران، شهرداری ها، اتحادیه مشاوران املاک و … تا پایان همان سال خبر داد و گفت این سامانه یک سال است که از سوی مرکز فناوری اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در دست ساخت است. اما اين وعده محقق نشد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز ۲۴ فروردین سال ۹۶ در حاشیه بازدید از راه آهن اراک-ملایر از راه اندازی سامانه ثبت خانه های خالی برای اخذ مالیات خبر داد اما آن وعده نیز عملی نشد.

در این میان وعده بهره‌برداری از فاز اول این سامانه در اردیبهشت سال جاری داده‌شده بود که محقق نگردید.

قول وزیر راه و شهرسازی به ایجاد سامانه در صورت رای آوردن

ادامه دار بودن این موضوع و عملی نشدن وعده های مسئولین مربوطه، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس را بر آن داشت تا در قالب یک سؤال در دیدار با وزیر راه‌ و ‌شهرسازی این مسئله را پیگیری کند.

در جواب وزیر قول داد که چنانچه برای وزارت راه ‌و ‌شهرسازی دولت دوازدهم رأی بیاورد، این کار را در اولویت قرار می‌دهد و تا پایان سال به سامان می‌رساند.

از آنجایی که وزیر راه و شهرسازی از وجود ۲۵۰ میلیارد دلار خانه خالی در کشور خبر داده بود و نیز با توجه به تصریح این قانون مبنی بر اعمال مالیات در دومین سال راه اندازی سامانه مذکور از خانه های خالی، حال که ایشان از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت ضروری است هر چه سریعتر وعده خود را عملی کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.