۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۵۵۵ ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸ دسته: تولید
۰

شریعتمداری با اشاره به اینکه دفتر نمایندگی ایران خودرو در ارمنستان در حال راه اندازی است، گفت: باید بتوانیم شرکت های خودروسازی قابل رقابت در سطح بین الملل ایجاد کنیم تا توان صادراتی خود را افزایش دهیم.

به گزارش مسیر اقتصاد، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در دیدار با وزیر توسعه اقتصاد و سرمایه گذاری ارمنستان، با اشاره به  مذاکرات خوبی که دوشنبه میان معاون اول رییس جمهور ایران و نخست وزیر ارمنستان انجام شد، تصریح کرد: دفتر نمایندگی ایران خودرو در ارمنستان در حال راه اندازی است و قرارداد فروش خودروهای ایرانی به پلیس ارمنستان در دست بررسی است که امیدواریم مورد پیگیری سریع قرار بگیرد و آمادگی توسعه هر چه بیشتر همکاری های صنعتی را داریم. از سوی دیگر در زمینه تولید ماشین آلات کشاورزی ظرفیت و پتانسیل همکاری وجود دارد و تراکتورسازی تبریز می‌تواند این ماموریت را بر عهده بگیرد.

افزایش حضور در عرصه بین المللی با ایجاد یک بنگاه معتبر و قابل رقابت میسر است

شریعتمداران در زمینه رویکرد ایران در بازارهای جهانی گفت: نوع نگاه دولت و صنعت خودرو باید ایجاد بنگاه های بین المللی باشد؛ بنگاه هایی که توان رقابت در عرصه بین المللی را داشته باشند. امروز دولت نباید به فکر ایجاد بنگاه های متعدد خودروسازی در کشور باشد بلکه باید به دنبال ایجاد یک بنگاه اما با توان قابل رقابت در عرصه بین المللی باشد.

الزام خودروسازان به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه به منظور توسعه صادرات

در حال حاضر سطح رقابت در بازار خودروی ایران ضرورتی برای هزینه در طراحی و توسعه محصولات جدید ایجاد نمی‌کند. در واقع به دلیل رقابتی نبودن صنعت خودرو در داخل کشور و رانت بزرگی که به این صنعت داده شده است، خودروسازان لزومی برای بهبود کیفیت و به روز کردن خود نمی بینند. با الزام خودروسازان به سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه می توان امیدوار بود تا امکان ورود به بازارهای صادراتی بیشتری برای خودروهای ساخت داخل فراهم شود.

گفتنی است با مصوبه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت که خودروسازان را تا چهار سال آینده ملزم می کند سالانه حداقل ۱.۵ درصد از منابع حاصل از فروش محصولات خود را در بخش تحقیق و توسعه هزینه نمایند؛ می توان امیدوار بود تا بازارهای صادراتی بیشتری برای خودروهای ساخت داخل فراهم شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.