۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۴۹۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ دسته: مسکن
۰

دولت بریتانیا قصد دارد با یک طرح ۱۰ میلیارد پوندی به خانه دار شدن اقشار کم درآمد کمک کند و بر بازار اجاره مسکن نیز نظارت و محدودیت بیشتری اعمال نماید. آمارها نشان می دهد ۶۵ درصد از نسل جدید بریتانیا تا ۴۵ سالگی امکان خرید مسکن ندارند.

به گزارش مسیر اقتصاد بخش مسکن یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشورهاست و علاوه بر جنبه های اقتصادی، از نظر اجتماعی نیز اثرگذاری قابل توجهی بر رشد و پیشرفت جامعه دارد.

مسکن مانند کالاها و خدمات دیگر موجود در اقتصاد نیست چراکه کیفیت بازار خرید و اجاره مسکن بر شیوه زندگی، احساس امنیت و احساس پیشرفت مردم اثرگذرای مستقیم دارد.

بخش مسکن تأثیرگذاری مستقیمی بر بخش های دیگری همچون بهداشت، سطح زندگی و آموزش کودکان نیز دارد و از این رو یکی از ریشه ای ترین بخش های اقتصادی کشورها بخش مسکن است.

سهم خانواده های صاحب خانه در بریتانیا ۷ درصد کاهش یافته است

با اینحال در حال حاضر بازار مسکن کشور بریتانیا روند نامطلوبی را طی می کند و خانه دار شدن بیش از گذشته دور از دسترس بخش قابل توجهی از مردم جامعه قرار گرفته است.

طبق آمارهای رسمی در کشور بریتانیا در حال حاضر تنها ۶۳ درصد از ساکنان منازل مسکونی صاحب خانه هستند و دیگر افراد جامعه در خانه های اجاره ای زندگی می کنند.

این درحالیست که در سال ۲۰۰۳ میلادی این میزان بیش از ۷۰ درصد بوده است و از آن زمان تا به حال ۷ درصد بر سهم خانواده های بدون مسکن افزوده شده است.

۶۵ درصد از نسل جدید بریتانیا تا ۴۵ سالگی امکان خرید مسکن ندارند

همچنین وضعیت بازار مسکن در طول دهه های اخیر بدتر شده و وضعیت افراد جوان تر به مراتب بدتر از میانگین جامعه است. طبق آمارهای منتشر شده بیش از ۷۰ درصد از افراد نسل های قدیمی تر تا پیش از ۴۵ سالگی موفق به خرید خانه شخصی شده بودند درحالیکه این میزان برای نسل فعلی کمتر از ۳۵ درصد ارزیابی می شود.

علاوه بر این هزینه خانواده های نسل های جدیدتر در بخش مسکن، اعم از خرید خانه و یا اجاره آن نیز به مراتب افزایش یافته است. در دهه ۱۹۶۰میلادی در کشور بریتانیا سهم مسکن از مخارج خانوارها کمتر از ۶ درصد بوده درحالیکه این سهم درحال حاضر به بیش از ۱۸ درصد افزایش یافته است.

وضعیت نابسامان مسکن برای نسل جدید بریتانیا

اما در طول سال های اخیر خانه های اجاره ای خصوصی گسترش قابل توجهی داشته است. درحالیکه افزایش اجاره نشینی نتیجه ای جز پایین آمدن سطح زندگی افراد جامعه در پی ندارد.

در ۵۰ سال قبل در کشور بریتانیا، از هر ۱۰ نفر از افراد ۳۰ سال تنها یک نفر در خانه های اجاره ای شخصی زندگی می کرده است؛ درحالیکه این آمار در حال حاضر به ۴ نفر از ۱۰ نفر رسیده است.

نگرانی از خرید مسکن یکی از دغدغه های اصلی جوانان است و این مسئله بر عملکرد اقتصادی مردم نیز تأثیرقابل توجهی دارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته ۵۲ درصد از جوانان کشور بریتانیا اعلام کرده اند که مسئله خرید مسکن یکی از مهم ترین چالش های زندگی آن هاست و ۴۱ درصد از آنان اعلام کرده اند نگرانی از بابت امکان خرید و یا خرید مسکن در آینده موجب افزایش سطح اضطراب و استرس در زندگی آن ها شده است.

نظارت، کنترل و برنامه ریزی دولت در بخش مسکن لازم است

وضعیت بازار مسکن کشور بریتانیا نشان می دهد که بخش مسکن بدون نظارت، کنترل مناسب و برنامه ریزی دولت برای این بخش روند مطلوبی را طی نخواهد کرد.

در حال حاضر این مسئله از نظر تمامی گروه های سیاسی این کشور یک اولویت برای اقتصاد بریتانیا محسوب می شود و تمامی گروه های سیاسی و احزاب این کشور به دنبال اتخاذ سیاست هایی برای بهبود وضعیت مسکن هستند.

برنامه ۱۰ میلیارد پوندی برای کمک به خرید مسکن در بریتانیا

در همین راستا حزب محافظه کار که دولت بریتانیا را در دست دارد، یک برنامه حمایتی ۱۰ میلیارد پوندی آماده کرده تا به خانه دار شدن بیش از ۱۳۵ هزار نفر کمک نماید.

حزب کارگر نیز به دنبال اصلاح بازار اجاره و نظارت بر آن از طریق قراردادهای سه ساله و محدود کردن میزان افزایش اجاره بها است.

اهمیت بخش مسکن در کشور بریتانیا در سال های اخیر به خوبی مورد توجه احزاب و سیاستمداران قرار گرفته و باید دید طرح هایی نظیر حمایت از خرید مسکن و یا نظارت بر بازار اجاره مسکن در این کشور چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت.

در حال حاضر کشورهای زیادی در جهان با مشکلات مشابهی با مشکلات بازار مسکن کشور بریتانیا مواجه هستند و دور تر شدن امکان خرید مسکن برای جوانان مشکل مبتلا به بسیاری از کشورها محسوب می شود.

در این میان اما عدم تدبیر دولت ها برای کنترل و بهبود وضعیت بازار مسکن موجب خواهد شد که همچون کشور بریتانیا وضعیت بازار مسکن روز به روز بدتر گردد.

منبع: ایندیپندنت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.