۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۳۷۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵ دسته: تولید
۰

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قرار بود تا ۸۰ درصد قطعات خودروهای جدید از داخل تأمین شود، گفت: امروز تنها ۲۰ درصد داخلی سازی محقق شده که ۱۴ درصد آن به رنگ بدنه و مونتاژ قطعات اختصاص دارد و تنها ۶ درصد سهم قطعه های داخلی است.

عبداله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص سهم قطعه سازان در قراردادهای خودروسازان با شرکت های خارجی گفت: در این قراردادها بنا بر این بود که تا ۸۰ درصد قطعات محصولات جدید در داخل تولید شود.

وی افزود: در قراردادهای جدید، تاکنون تولیدی صورت نگرفته و محصول جدیدی وارد بازار نشده و توافق صورت گرفته عملیاتی نشده است.

در قراردادهای جدید خودروسازی انتقال فناوری صورت نمی گیرد

رضیان ادامه داد: هم اکنون محصول ۲۰۰۸ پژو حدود ۲۰ درصد داخلی سازی شده است اما باید گفت سهم قطعه ساز ایرانی در این داخلی سازی حدود ۶ درصد و ۱۴ درصد سهم مونتاژ بدنه و رنگ خودرو است.

وی با بیان اینکه داخلی سازی محصولات جدید خودروسازان باید در اولویت قرار بگیرد، گفت: در قراردادهای امضا شده بنا بر این بود تا سقف داخلی سازی تولید قطعات افزایش یابد؛ اما عملا اتفاق خاصی نیفتاده است و با این روند انتقال تکنولوژی صورت نخواهد گرفت.

تشکیل کارگروهی در مجلس برای وصول بدهی قطعه سازان از خودروسازها

رضیان با بیان اینکه جلسه ای  در کمیسیون صنایع و معادن مجلس با هدف بررسی طلب چند هزار میلیارد تومانی قطعه سازان از خودروسازها گذاشته شد و کارگروهی برای پیگیری این مسئله تشکیل شد، گفت: طی جلسات رو به جلویی که با مدیریت آقای قاضی پور با دو قطعه ساز بزرگ برگزار شد، بخشی از بدهی های این قطعه سازان وصول شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: امکان توسعه و گسترش محصول با طلب زیاد قطعه سازان فراهم نخواهد شد و برای حل این مساله مهم مجلس ورود کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه قطعه سازان ظرفیت تولید قطعات با کیفیت را دارند، گفت: خودروسازان به دلیل اینکه قیمت تمام شده خودروهای ساخت داخل بالا نرود، خواستار قطعات با کیفیت خوب از قطعه سازان نیستند؛ لازم است برای حل این معضل دستگاه های نظارتی و مجلس فشارهای لازم را بیاورند تا کیفیت قطعات تولیدی افزایش یابد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.