۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۱۹۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳ دسته: تولید
۰

ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هنوز نتوانستیم بازار باثباتی را در کشورهای همسایه برای محصولات کشاورزی پیدا کنیم، تصریح کرد: به جای اتکا به بازار کردستان عراق با ۱۰ میلیون متقاضی بهتر است، بازار روسیه و آسیای میانه را به ظرفیت ۴۰۰ میلیون متقاضی قدر بدانیم و در ارتقای کیفی تولید و بسته‌بندی محصولات درست عمل کنیم.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد در حالی که نیمی از سال گذشته و بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی در استان اردبیل همچنان در رکود و بلاتکلیفی به سر می‌برند، پرداخت تسهیلات نیز روند کندی به خود گرفته و شرایط متفاوتی در واحدهای تولیدی رقم خورده است. در حالی که بسیاری از صاحبان این واحدها گله‌مند عدم پرداخت تسهیلات، عدم تأمین آسان مواد اولیه و گرفتار بسیاری از بروکراسی‌های زائد اداری هستند.

قوانین حمایت از تولید مجلس اجرایی نمی شود

ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: تورم و گرانی به شدت مردم ما را رنج می‌دهد و وضعیت تولید به حدی نامطلوب است که در بسیاری از واحدها میانگین تولید تا نصف نیز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه آمریکا از حمله نظامی و فشار در این عرصه عقب‌نشینی کرده و فشار اقتصادی را در محور تشدید تحریم‌ها قرار داده است، خاطرنشان کرد: اگر تولید رونق گیرد، قطعا سرانه تولید ناخالص ملی افزایش می‌یابد و در حقیقت تورم  و گرانی نیز مهار می‌شود.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: کشور ما به شدت نیازمند کار اقتصادی و صنعتی است تا خوداتکایی حقیقی شکل گیرد که متاسفانه با گذشت نیمی از سال قوانین و مقررات مصوب مجلس در حمایت از تولید در مرحله اجرا مورد دقت قرار نگرفته است.

۳۶۵ واحد تولیدی در اردبیل بلاتکلیف هستند

ملکی از تلاش کمیسیون صنایع مجلس به منظور حمایت از تولید و رفع موانع آن خبر داد و بیان کرد: باید در مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها پرداختی تسهیلات با نرخ سود ۶ درصد انجام شود. اما جالب است بسیاری از متقاضیان و سرمایه‌گذاران از این بسته های حمایتی و تشویقی اطلاعی ندارند.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۶۵ واحد تولیدی در بخش کشاورزی و صنعتی در استان اردبیل غیرفعال است که از جمله آن می‌توان تعطیلی دامداری‌ها و مرغداری‌ها را نام برد که به نوعی سرمایه‌گذاران را بی‌انگیزه و بی‌رغبت کرده است.

ملکی با گلایه از اقدام جهاد کشاورزی در عدم برنامه‌ریزی برای تولید محصولات و انباشت برخی از محصولات در زمان عرضه به بازار اظهار کرد: لزومی ندارد ما سیر، گوجه‌فرنگی و سیبی را تولید کنیم که حتی کشاورز نتواند به نرخ نهاده‌هایی که مصرف کرده است آن را به فروش برساند.

وی خاطرنشان کرد: در همین روزها شاهد برداشت سیب در باغات مشگین‌شهر هستیم، اما قیمت محصول به حدی افت کرده که کشاورز حاضر به فروش محصول خود نیست و به نشانه قهر و غضب آنها را به کف خیابان‌ها و جاده‌ها می‌ریزد.

بازار روسیه فرصتی مناسب برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس حرکت اصولی در این بخش را با تکیه بر شرایط موجود یادآور شد و گفت: بخش بازرگانی تولیدات کشاورزی و صادرات ما معیوب است، به طوری که ما نتوانستیم متناسب با تولید محصولات کشاورزی و صنعتی بازاریابی کنیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: مشکل اصلی ما بخش بازرگانی محصولات تولید شده است، به این معنی که ما هنوز نتوانستیم بازار باثباتی را در کشورهای همسایه برای محصولات خود پیدا کرده و به این بخش سروسامان دهیم.

ملکی گفت: به جای اتکا به بازار کردستان عراق با ۱۰ میلیون متقاضی بهتر است، بازار روسیه و آسیای میانه را به ظرفیت ۴۰۰ میلیون متقاضی قدر بدانیم و در ارتقای کیفی تولید و بسته‌بندی محصولات درست عمل کنیم.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.