۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۲۸۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

با توجه به توانایی‌ قطعه سازان داخلی در تولید انواع قطعات خودرو، افزایش درصد داخلی سازی خودروهای کشور موجب رونق تولید و خروج بنگاه‌های کوچک و متوسط از رکود خواهد شد. ضروری است دولت و وزارت صمت با اعمال سیاست های هوشمندانه شرایط را برای افزایش درصد داخلی سازی قطعات خودرو فراهم آورند.

به گزارش مسیر اقتصاد صنعت خودرو در کشور را می توان به عنوان یک لوکوموتیو اقتصادی در نظر گرفت؛ چرا که ۶۰ رشته صنعتی با صنعت خودرو در ارتباط هستند و با فعال شدن این صنعت رونق می گیرند. از طرف دیگر، بر اساس بررسی های انجام شده حدود ۷۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند. [۱]

یکی از اقدامات مهمی که می تواند موجب رونق این صنعت در کشور شود، داخلی سازی قطعات خودرو است. در واقع سیاست صنعتی در حوزه خودرو باید به گونه ای باشد که از ساخت قطعات خودرو در داخل کشور حمایت شود؛ چرا که صنعت قطعه سازی در سال های اخیر به رشد خوبی دست یافته و توان این را دارد تا به عنوان یک مزیت در اقتصاد ایران مطرح شود.

در ادامه به درصد داخلی سازی بعضی خودروهای پرتقاضای کشور و میزان استفاده از قطعات تولید داخل در آن اشاره می شود:

درصد داخلی سازی قطعات پژو پارس

طبق آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، پژو‌پارس که فیس لیفت (تغییر ظاهری در بدنه) شده ۴۰۵ و حاصل طراحی مهندسان داخلی به حساب می‌آید، در سال ۸۸ میزان ۹۰.۴۶ درصد قطعات آن تولید داخل بوده است.

این محصول که باید آن را جزو محبوب‌های ایران‌خودرو به حساب آورد، تیراژی سالانه  چند ده هزار دستگاهی داشته و از لحاظ کیفی در سطح خودروهای خوب قرار دارد.

پارس حدود ۱۸ سال پیش متولد شد و در حال حاضر غیر از تهران، در سایت خراسان ایران‌خودرو نیز به تولید می‌رسد.

درصد داخلی سازی قطعات پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ که کارشناسان آن را از با کیفیت‌ترین تولیدات ایران‌خودرو می‌دانند، ۶۱.۷۴ درصد از قطعات مدل بدون صندوق آن طبق آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در سال ۸۸، در داخل تولید شده است.

پژو ۲۰۶ هم‌اکنون در دو مدل بدون صندوق (هاچ بک) و صندوق‌دار تولید و جزو خودروهای خوب از لحاظ سطح کیفی نسبت به دیگر خودروها به حساب می‌آید.

درصد داخلی سازی قطعات سمند

سمند که ایران خودرویی‌ها آن را نخستین برند ملی صنعت خودرو کشور می‌خوانند و برخی کارشناسان به لحاظ ساخت این محصول روی پلت فرم پژو ۴۰۵ ادعای ایران‌خودرو را رد می‌کنند، ۹۰.۷۳ درصد قطعات آن در داخل ساخته شده است.

درصد داخلی سازی قطعات محصولات جدید پژو

طبق گفته‌های مدیرکل خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت در اردیبهشت ماه سال جاری، درصد داخلی سازی قطعات خودروهای جدید پژو در داخل کشور ۲۰ درصد است.

در نتیجه طبق اعلام نعمت زاده وزیر پیشین وزارت صمت و یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو، در قرارداد تولید خودروهای مشترک ایران خودرو با پژو، شرط داخلی سازی ۴۰% در نظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه ۱۴% از داخلی سازی مربوط به مونتاژ و رنگ خودرو است، خودروهای پژو فقط به میزان  ۶% از قطعات ایرانی بهره می برند که این میزان باید در قراردادهای جدید افزایش یابد.

در جدول زیر سهم داخلی سازی دیگر خودروهای کشور که البته مربوط به سال ۸۸ بوده، آمده است:

رونق تولید با افزایش درصد داخلی سازی قطعات خودرو

با توجه به توانایی‌ قطعه سازان داخلی در تولید انواع قطعات خودرو، افزایش درصد داخلی سازی خودروهای کشور موجب رونق تولید و خروج بنگاه‌های کوچک و متوسط از رکود خواهد شد.

به عنوان مثال داخلی سازی قطعات خودروهای جدید پژو ۲۰% بیان شده و این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد قطعات پژو ۲۰۶ از جمله قطعات موتور که جزو پیچیده ترین قطعات خودرو هستند، داخل کشور تولید می‌شود.

لذا ضروری است دولت و وزارت صمت با اعمال سیاست های هوشمندانه شرایط را برای افزایش درصد داخلی سازی قطعات خودرو فراهم آورند.

پینوشت:

[۱] روزنامه دنیای اقتصاد



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.