۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۱۰۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵ دسته: تولید
۰

یکی از بزرگترین مشکلات در صنعت قطعه سازی، قدیمی بودن ماشین‌آلات است که اجازه نمی‌دهد کیفیت و قیمت قطعات در سطح مناسبی باشد و این موضوع بر خودروهای داخلی اثرگذار است.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از بزرگترین مشکلات در صنعت قطعه سازی، قدیمی بودن ماشین‌آلات به حساب می‌آید که اجازه نمی‌دهد کیفیت و قیمت قطعات در سطح مناسبی باشد و این موضوع به‌طور مستقیم بر خودروهای داخلی اثرگذار است.

بنابراین اگر قرار به بهبود کیفیت خودروها و کاهش هزینه‌های تولید و قیمت باشد، باید در درجه اول فکری به حال مشکلات و چالش‌های صنعت قطعه سازی کرد، زیرا با رفع آن ها می‌توان به تولید محصولاتی با کیفیت‌تر و در عین حال ارزان‌تر، امیدوار بود.

ساخت ماشین آلات نوین قطعه سازی توسط شرکت های دانش بنیان

سلیمان یوسف‌پور مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از اجرای پروژه ساخت، نصب و راه‌اندازی یک دستگاه ماشین سنتراکس CNC با پنج ایستگاه سه محور توسط این شرکت و با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) خبر داد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: ماشین سِنتراکس که دارای پنج ایستگاه سه محور است، بر اساس کنترلر زیمنس S7300 و عملکردهای حرکتی سرو موتور و اسکرو ساخته و راه‌اندازی می‌شود.

مهندس یوسف‌پور ضمن بیان این مطلب که شرکت‌های معتبر اروپایی نظیر SOMEX ، SUHNER و … از سنتراکس (Centrax) جهت ماشین‌کاری انواع مختلف قطعات در قالب تولید انبوه استفاده می‌کنند، اظهار کرد: سنتراکس با استفاده از قابلیت حرکت یونیت‌های ماشین‌کاری در سه محور X ،Y ، Z و به‌طور CNC یک ماشین سنتر کامپکت (فشرده) و با انعطاف‌پذیری بسیار در مقایسه با ماشین سنترهای متعارف است.

مهندس یوسف‌پور تصریح کرد: این ماشین می‌تواند با ویژگی‌هایی که دارد، با دقت بالا و مانور بیش از حد خود، به سرعت تمام قطعات مشخص شده در برنامه کامپیوتر خود را با تعویض ابزار و فیکسچرهای قابل انعطاف استاندارد و با سرعت تولید پنج برابر یک ماشین سنتر معمولی ماشینکاری کند[۱].

به نظر می رسد با حمایت از چنین شرکت های دانش بنیانی، می توان کیفیت ماشین آلات در صنعت قطعه سازی را بهبود بخشید و آن ها را نوسازی کرد.

در این صورت می توان امیدوار بود تا تحولی در سطح کیفی خودروها ایجاد و خودروهای داخلی با قیمت مناسب روانه بازار شده تا توانایی رقابت با رقبای خارجی را پیدا کنند.

همچنین صنعت قطعه سازی می تواند به خودی خود در تعامل با شرکت های بزرگ خودروسازی جهان، به تولید و فروش قطعه بپردازد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری دانشجویان ایران «ایسنا»



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.