۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۹۳۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲ دسته: تولید
۰

کاوه گفت: ارزان فروشی ورقه های فولادی توسط شرکت فولاد مبارکه به شرکت های خارجی به معنی آن است که این شرکت به اسم افزایش آمار صادرات، با استفاده از یارانه دولتی به کشورهای خارجی صدها میلیون دلار تخفیف داده است. این ارزان فروشی در نهایت منجر به صدور حکم ضد دامپینگ علیه ایران در اتحادیه اروپا شد. این درحالیست که ورقه های فولادی به تولیدکنندگان پایین دستی فولاد با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت صادراتی فروخته می شود.

امیرحسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از عملکرد شرکت فولاد مبارکه در تولید و فروش ورقه های فولادی در داخل و خارج از کشور گفت: در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه تولیدکننده انحصاری ورقه های فولادی در داخل کشور است و تمامی شرکت های فعال در بخش پایین دستی برای تأمین فولاد خود یا باید از این شرکت ورقه های فولادی خریداری نمایند و یا از طریق واردات، ورقه های فولادی مورد نیاز خود را تأمین نمایند.

انحصار علت اصلی رکود در بخش پایین دستی فولاد

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: با اینحال شرکت فولاد مبارکه که تأمین کننده انحصاری ورقه های فولادی در داخل کشور محسوب می شود، قیمت بسیار بالایی برای محصولات خود در نظر گرفته است.

کاوه افزود: فلسفه فروش محصولات در بازار بورس، کشف قیمت مناسب از طریق عرضه و تقاضای رقابتی است؛ درحالیکه در حال حاضر فولاد مبارکه تنها عرضه کننده فولاد در بازار بورس کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: قیمت بالای فروش ورقه های فولادی از سوی فولاد مبارکه در بازار بورس کالا موجب شده تولید محصولات پایین دستی از صرفه اقتصادی خارج شود و این مسئله دلیل اصلی رکود حاکم بر شرکت های پایین دستی فولاد و تولیدکننده محصولات نهایی و مصرفی در این بخش است.

شرکت فولاد مبارکه یارانه می گیرد اما به تولید داخلی توجه نمی کند

کاوه گفت: شرکت فولاد مبارکه هر ساله از دولت یارانه های مستقیم و غیرمستقیم زیادی دریافت می کند که بارزترین آن ارزان فروشی انرژی به این شرکت از سوی دولت است. منطق حکم می کند این شرکت در قبال یارانه ای که دریافت می کند به دنبال ارتقاء سطح تولید و اشتغال کشور باشد و ورقه های فولادی خود را با قیمتی کمتر از فولاد وارداتی به تولیدکنندگان محصولات فولادی در داخل کشور بفروشد.

وی افزود: در حالیکه این شرکت تنها به دنبال سوء استفاده از شرایط انحصاری بازار داخل و افزایش سود سالانه خود است و به این ترتیب یارانه های دریافتی را صرف خام فروشی ارزان قیمت ورقه های فولادی به شرکت های خارجی کرده و عملا این یارانه را صرف ایجاد تولید و اشتغال در خارج از کشور نموده است.

قیمت گذاری ورقه های فولادی در بازار داخل مشوق واردات بیشتر است

دبیر سندیکای لوله و پروفیل کشور گفت: با اینحال قیمت ورقه های فولادی فولاد مبارکه در داخل کشور در حدود قیمت فولاد وارداتی است که هزینه تعرفه واردات، بیمه و حمل و نقل نیز به آن اضافه شده باشد. این نوع قیمت گذاری موجب شده با وجود ظرفیت تولیدی قابل توجه ورقه های فولادی در داخل کشور، همچنان واردات آن ها صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه مسبب واردات گران قیمت ورقه فولادی به کشور است درحالیکه همین ورقه های فولادی را با قیمتی به مراتب ارزان تر صادر می کند.

ظرفیت تولید شرکت های پایین دستی فولاد ۳ برابر وضع فعلی است

کاوه گفت: اکنون تولیدکنندگان پایین دستی محصولات فولادی برای افزایش ظرفیت تولیدی به ورقه های فولادی نیاز دارند. در حال حاضر ظرفیت شرکت های فعال در بخش پایین دستی فولاد در حدود ۵ میلیون تن در سال است در حالیکه در صورت قیمت گذاری مناسب این امکان وجود دارد که این شرکت ها میزان تولید خود را تا ۱۵ میلیون تن در سال افزایش دهند.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: با وجود نیاز داخلی به ورقه های فولادی، گران فروشی در داخل و ارزان فروشی در خارج از کشور به هیچ عنوان با اقتصادی مقاومتی سازگاز نیست و نتیجه آن چیزی جز اعطای یارانه انرژی بخش فولاد به کشورهای خارجی و دامن زدن به رکود در بخش پایین دستی محصولات فولادی کشور نیست.

شورای رقابت قیمت گذاری ناعادلانه ورقه های فولادی را تأیید کرده است

کاوه گفت: وضعیت نامناسب بازار ورقه های فولادی و گران فروشی آن از سوی شرکت فولاد مبارکه به عنوان عرضه کننده انحصاری آن در بازار داخلی موجب شده شورای رقابت نیز در این مورد وارد عمل شود.

وی افزود: شورای رقابت مسئول رسیدگی به بازارهای انحصاری در داخل کشور است و طی حکمی در اواخر مردادماه تأیید کرده است که شرکت فولاد مبارکه عرضه کننده انحصاری ورقه های فولادی در بازار است و این شرکت را موظف کرده روش قیمت گذاری خود را اصلاح نماید و از گران فروشی پرهیز کند.[۱]

ارزان فروشی فولاد در بازارهای خارجی دلیل وضع تعرفه ضد دامپینگ علیه فولاد ایران

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: گران فروشی ورقه های فولادی از سوی شرکت فولاد مبارکه درحالی رخ داده که این شرکت فولاد تولیدی خود را با قیمتی به مراتب کمتر به کشورهای خارجی صادر می کند.

وی افزود: پرونده وضع تعرفه ضد دامپینگ علیه فولاد صادراتی ایران ماه گذشته از سوی اتحادیه اروپا مطرح شده بود. ولی در آن زمان مسئولین کشور تنها به تکذیب و بی اعتنایی پرداختند تا اینکه در هفته گذشته اتحادیه اروپا حکم نهایی خود را صادر کرد. بر اساس قانون ضد دامپینگ جدید بر هر تن ورقه فولادی ایران بیش از ۵۷ یورو تعرفه اضافی وضع شده است.

کاوه گفت: ارزان فروشی ورقه های فولادی توسط شرکت فولاد مبارکه به شرکت های خارجی در طول سال های اخیر به معنی آن است که این شرکت به اسم افزایش آمار صادرات، به کشورهای خارجی صدها میلیون دلار تخفیف و امتیاز داده است.

مسئولین در مورد وضعیت فولاد کشور پاسخگو باشند

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: چنانچه حکم گران فروشی فولاد مبارکه در بازار داخلی را در کنار حکم ارزان فروشی این شرکت به کشورهای خارجی بگذاریم به خوبی به شرایط نابسامان بازار ورقه های فولادی کشور پی می بریم.

وی افزود: ما سال گذشته به روش های مختلفی این مشکل را عنوان کردیم، اما متأسفانه به جای اصلاح روندها تنها با تکذیب مواجه شدیم و در طول سال های گذشته هیچ مسئولی به وضعیت بازار ورقه های فولادی رسیدگی نکرده و برای رکود بخش پایین دستی فولاد و خام فروشی ارزان قیمت دارایی های داخلی اهمیت چندانی قائل نشده است.

کاوه افزود: در حال حاضر که دو حکم شورای رقابت و دامپینگ ورقه های فولادی ایران صادر شده و شرکت های فعال در بخش پایین دستی فولاد انتظار دارند وزارت صنعت، شرکت ایمیدرو و شرکت فولاد مبارکه در مورد هر دو حکم پاسخگو باشند و شفاف سازی نمایند.

پینوشت:

[۱] http://www.mehrnews.com/news/4057844/



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.