۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۸۳۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دولت هند قصد دارد با سرمایه گذاری گسترده و ایجاد شهرک های صنعتی در کریدور صنعتی دهلی-بمبئی، به یکی از کشورهای پیشرو در زمینه فناوری های جدید تبدیل شود.

به گزارش مسیر اقتصاد ساخت شهرک های صنعتی با عنوان «شهرک های سبز» یا «شهرک های هوشمند» یکی از مهم ترین برنامه های دولت هند در راستای توسعه اقتصادی و ایجاد شرکت های قدرتمند و بین المللی است.

برای این منظور دولت هند مناطق متعددی را در سراسر کشور در نظر گرفته و قصد دارد با ارائه تسهیلاتی از شرکت های داخلی در این مناطق حمایت نماید.

راه اندازی شهرک های هوشمند صنعتی

شهر یا شهرک هوشمند یک تعریف دقیق و مشخص ندارد و هر کشوری با توجه به سطح توسعه یافتگی و اولویت های اقتصادی که دارد می تواند شرایط مختلفی را برای ساخت این شهرک ها در نظر بگیرد. همچنین شهرک های هوشمند کاربردهای زیادی دارند که یکی از آن ها بستر سازی برای ایجاد شهرک های صنعتی و تسهیل شرایط شرکت هاست.

در کشور هند این شهرهای هوشمند صنعتی، شهرک های سبز نامیده شده اند و یکی از اهداف دولت از راه اندازی آن ها تسهیل شرایط فعالیت شرکت های تولیدی بوده است.

کریدور صنعتی دهلی-بمبئی مرکز تحقیق و توسعه در کشور هند خواهد شد

در همین راستا دولت هند یک منطقه اقتصادی ویژه بین دو شهر اصلی خود یعنی دهلی نو و بمبئی راه اندازی کرده و آن را کریدر اقتصادی دهلی-بمبئی نام نهاده است.

دولت هند قصد دارد با راه اندازی این کریدور صنعتی و ساخت شهرک های صنعتی متعدد در طول آن، شرایط حضور شرکت های صنعتی بزرگ در این شهرک ها را فراهم کرده و شهرک های صنعتی این منطقه از کشور را به مرکز تولید و تحقیق و توسعه اقتصاد کشور هند تبدیل نماید.

طبق اعلام ساهنی یکی از مقامات مسئول در زمینه الکترونیک و فناوری اطلاعات کشور هند، این کریدور صنعتی نقشی ویژه و مهم در توسعه اقتصادی و تحقیق و توسعه فناوری های جدید در اقتصاد هند به عهده خواهد داشت.

سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری برای ساخت ۲۴ شهرک صنعتی در کریدور صنعتی دهلی-بمبئی

دولت هند بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای اجرایی نمودن پروژه کریدور صنعتی دهلی-بمبئی در نظر گرفته و قصد دارد ۲۴ شهرک صنعتی در طول این کریدور صنعتی احداث نماید. در فاز اول این پروژه ساخت ۸ شهرک صنعتی در دستور کار قرار گرفته و قرار است تا ۳۰ سال آینده مراحل ساخت تمامی ۲۴ شهرک مورد نظر به اتمام برسد.

در این شهرک های صنعتی تسهیلات متعددی برای حضور شرکت های داخلی و همچنین سرمایه گذاران خارجی از سوی دولت هند در نظر گرفته شده است. به طور مثال فرصت های سرمایه گذاری خارجی در ۴ مورد از این شهرک های صنعتی در نظر گرفته شده است.

دولت هند اولویت های فناوری را برای شرکت ها تعیین کرده است

شرکت های فعال در شهرک های صنعتی کشور هند محدودیتی در زمینه فعالیت در فناوری های مختلف ندارند. اما فعالیت در فناوری های موجود ظرفیت چندانی در رشد و توسعه اقتصادی قابل توجه این شرکت ها و همچنین اقتصاد کشور هند ایجاد نمی کند.

از این رو دولت هند تصمیم گرفته است در زمینه تحقیق و توسعه برخی فناوری های نوظهور و پیشرفته را که ظرفیت مناسب تری در آینده دارند در اولویت قرار دهد و با جهت دهی به سرمایه گذاری های شرکت ها در بخش تحقیق و توسعه این فناوری ها، به یکی از کشورهای پیشرو در فناوری های جدید تبدیل شود.

اینترنت اشیاء، الکترونیک و فناوری اطلاعات اولویت های اصلی دولت هند هستند

برای این منظور دولت هند فناوری های نوظهور متعددی همچون اینترنت اشیاء، الکترونیک و فناوری اطلاعات را در نظر گرفته و قصد دارد فعالیت شرکت ها در زمینه تحقیق و توسعه در این حوزه ها را در شهرک های صنعتی خود تسهیل نماید.

علاوه بر این دولت هند اعلام کرده است یکی دیگر از کاربردهای شهرک های هوشمند صنعتی جدید، امکان آزمون فناوری های جدید همچون فناوری های نسل جدید ارتباطات، وسایل نقلیه خودران، ساخت پهباد و روباتیک در این شهرک هاست.

منبع: فایننشال اکسپرس و پایگاه شهرک های هوشمند دولت هند



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.