۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۷۵۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸ دسته: مالیات بر خانه های خالی، مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

سامانه ملی املاک و اسکان کشور که علاوه بر ایجاد شفافیت در وضعیت مسکن کشور، زمینه را برای دریافت مالیات از خانه های خالی فراهم می کند، بعد از ۲ سال با وجود تصریح قانون و وعده های متعدد مسئولین وزارت راه و شهرسازی هنوز راه اندازی نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بیش از دو سال از تصویب اصلاحات قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد.

طبق تبصره ۷ ماده ۱۶۹ قانون مذکور، فرصتی ۶‌ ماهه به وزارت راه ‌و ‌شهرسازی داده‌شده بود تا «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را ایجاد کند و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد؛ با این وجود هنوز از راه‌اندازی این سامانه خبری نیست.

این سامانه قرار است اطلاعات کلیه مالکان و ساکنان املاک مسکونی، اداری، تجاری و هرگونه نقل و انتقالی را چه به صورت رسمی و چه به شکل عادی، ثبت و ضبط کند.

مهم‌ترین فعالیت این سامانه درخصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی است که طبق آن باید با استفاده از اطلاعات سازمان‌های مربوطه مانند اداره ثبت اسناد و املاک، شهرداری و سازمان امور مالیاتی از وضعیت خانه‌های خالی اطلاع یابد و بر اساس آن، مالیات از خانه‌های خالی اخذ شود.

سامانه ملی املاک و اسکان کشور هم از نظر اخذ حق‌ و حقوقی که قانون در حوزه مالیات برای دولت تعیین کرده و هم از نظر ایجاد شفافیت در وضعیت زمین و مسکن کشور، دارای اهمیت بوده است.

وعده های محقق نشده مسئولین برای راه اندازی سامانه املاک

بر اساس مصوبه مجلس نهم، سامانه ملي املاك و اسكان می بایست اوايل بهمن‌ماه ۹۴ راه‌اندازي مي‌شد و طبق آن اخذ مالیات باید در اواخر سال ۹۵ در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گرفت. در این صورت در سال ۹۵ باید خانه‌های خالی شناسایی می‌شدند و پس از اتمام مهلت ۱‌ساله، مالیات آن‌ها از ابتدای سال ۹۶ وصول می‌شد. اما طولانی شدن فرآیند ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان، کل این رویه را به تعویق انداخته است.

در این راستا علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در آذرماه سال ۹۵ از راه اندازی سامانه شناسایی خانه های خالی با همکاری دستگاه های مرتبط شامل سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت اسناد و املاک، شرکت پست، مرکز آمار ایران، شهرداری ها، اتحادیه مشاوران املاک و … تا پایان همان سال خبر داد و گفته بود این سامانه یک سال است که از سوی مرکز فناوری اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در دست ساخت است که این وعده محقق نشد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز ۲۴ فروردین سال ۹۶ در حاشیه بازدید از راه آهن اراک ـ ملایر از راه اندازی سامانه ثبت خانه های خالی برای اخذ مالیات در اردیبهشت ماه خبر داده بود؛ اما آن وعده هم عملی نشد.

آخوندی: اگر وزیر شوم سامانه املاک را راه می اندازم

در جریان رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر راه و شهرسازی، آخوندی وعده داد که چنانچه برای وزارت راه‌و‌شهرسازی دولت دوازدهم رأی بیاورد، این کار را در اولویت قرار می‌دهد و تا پایان سال به سامان می‌رساند.

حال ضروری است این اقدام مهم در شناسایی خانه های خالی کشور که بر اساس بعضی آمارها ارزش آن تا ۲۵۰ میلیارد دلار برآورد می شود، هر چه سریعتر پیگیری و اجرایی شود و این وعده وزیر راه و شهرسازی این بار به تعویق نیفتد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.