۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۴۷۳ ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

نظام پرداخت سوئیفت با بیان اینکه یوآن چین در حال حاضر پنجمین ارز پر استفاده جهان محسوب می شود، اعلام کرده است که از این پس داده های این نظام پرداخت را به طور رسمی تحت پوشش قرار خواهد داد و آنها را به اطلاع مشتریان خود می‌رساند.

به گزارش مسیر اقتصاد از سال ۱۹۷۳ میلادی که آمریکا توانست با همکاری عربستان سعودی دلار را بر تجارت انرژی جهانی مسلط نماید، در تجارت جهانی نیز دلار آمریکا جایگاهی ویژه داشته و به عنوان انتخاب اول کشورها در زمینه ذخیره دارایی های خارجی مطرح بوده است.

با اینحال در طول سال های اخیر دیگر کشورها نیز توانسته اند با تقویت جایگاه جهانی واحد پولی خود، سهمی از تبادلات مالی جهان را به خود اختصاص دهند.

در این میان کشور چین یکی از کشورهای پیشرو در حذف دلار از تجارت خارجی و استفاده از واحد پولی خود با نام یوآن به منظور تقویت جایگاه جهانی آن بوده است.

یوآن پنجمین ارز پر قدرت جهان

کشور چین در طول سال های اخیر اقدامات متعددی در راستای تقویت یوآن انجام داده و توانسته است واحد پولی یوآن را به عنوان پنجمین ارز پر قدرت جهان مطرح نماید.

یکی از اقدامات کشور چین در این زمینه راه اندازی نظام پرداخت جایگزین سوئیفت با نام CIPS بوده تا بتواند به طور کاملا مستقل و بدون نیاز به مجوز و حتی نظارت آمریکا تبادلات یوآنی را در سطح جهان رونق دهد.

در حال حاضر بخشی از پرداخت های خارجی کشور چین با برخی از شرکای تجاری بدون نیاز به دلار آمریکا و نظام پرداخت سوئیفت و به شکل یوآنی از طریق نظام پرداخت CIPS انجام می گیرد و این مسئله در تقویت جایگاه جهانی یوآن چین در سال های اخیر مؤثر بوده است.

سوئیفت سیستم جایگزین خود در چین را به رسمیت شناخت

در آخرین اقدام حتی نظام پرداخت سوئیفت نیز این نظام پرداخت جدید چینی را به رسمیت شناخته و با پذیرش داده ها و اطلاعات آن، آن ها را به اطلاع مشتریان خود می رساند.

نظام پرداخت سوئیفت با اعلام اینکه یوآن چین در حال حاضر پنجمین ارز پر استفاده جهان محسوب می شود اعلام کرده است که از این پس داده های نظام پرداخت چین را به طور رسمی تحت پوشش قرار خواهد داد.

این اقدام سوئیفت بدان معنی است که نظام پرداخت CIPS توانسته است یک گام دیگر به سمت جهانی شدن و جلب اعتماد دیگر کشورهای جهان بردارد.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.