۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۱۳۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مقامات چینی معتقدند سرمایه گذاران خارجی عمدتا به بخش های خاصی از اقتصاد کشور برای سرمایه گذاری متمایل هستند؛ لذا قصد دارند از طریق ایجاد محدودیت و اولویت گذاری برای سرمایه گذاران خارجی، در راستای استفاده بهتر از این سرمایه ها اقدام نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت چین قوانین جدیدی تصویب کرده که طبق آن لیستی از محدودیت ها برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته شده است.

طبق قانون جدید، دولت چین لیستی از بخش های اقتصادی و کسب و کارها را در نظر گرفته که سرمایه گذاران خارجی امکان ورود به آن ها را ندارند.

این طرح پیش از این در مناطق آزاد کشور چین به طور آزمایشی اجرا شده بوده و به دلیل نتایج مثبت آن دولت چین به دنبال اجرایی نمودن آن در تمامی کشور است. علاوه بر این پیش تر این طرح در شهرهای شانگهای، تیانجین، فوجان، ژیجیانگ و هوبی اجرایی شده است.

محدودیت سرمایه گذاران خارجی از ابتدای ۲۰۱۸ اجرایی می شود

قانون محدودیت در ورود سرمایه گذاران خارجی به حوزه های اقتصادی در نظر گرفته شده از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی، یعنی سه ماه آینده اجرایی خواهد شد.

آقای ژو شانگ چان به عنوان عضوی از شورای توسعه و اصلاحات ملی کشور چین در این باره گفته است: «در نظر گرفتن یک لیست منفی برای سرمایه گذاران خارجی یک رویکرد خلاقانه از سوی کشور چین است. یکی از اهداف دولت چین از این اقدام کمک به توزیع مناسب منابع در بخش های اقتصادی کشور است.»

مقامات چینی معتقدند سرمایه گذاران خارجی عمدتا به بخش های خاصی از اقتصاد کشور برای سرمایه گذاری متمایل هستند؛ لذا قصد دارند از طریق ایجاد محدودیت برای سرمایه گذاران خارجی، در راستای توزیع بهتر این سرمایه ها اقدام نمایند.

چین به دنبال افزایش کیفیت سرمایه گذاران خارجی است

حرکت کشور چین به سمت اعمال محدودیت بر سرمایه گذاران خارجی از ماه گذشته و با اطلاعیه شورای توسعه و اصلاحات ملی این کشور آغاز شد.

در این اطلاعیه آمده است کشور چین به منظور تقویت رشد اقتصادی و همچنین افزایش کیفیت جذب سرمایه گذاران خارجی قصد دارد محدودیت هایی را بر ورود سرمایه گذاران خارجی اعمال نموده و بیش از گذشته آن ها را «قانون مند، سازگار با شرایط داخلی و متناسب با معیارهای جهانی» نماید.

هدف چین جهت دهی سرمایه گذاران خارجی به بخش های با اولویت است

گرچه دولت چین محدودیت هایی را برای ورود سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته و قصد دارد از ورود آن ها به برخی بخش های اقتصادی جلوگیری نماید، اما با اینحال دولت چین قصد دارد با ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران خارجی آن ها را به سمت بخش های با اولویت جذب نماید.

برای این منظور دولت چین بخش هایی را به عنوان اولویت سرمایه گذاری تعیین کرده و قصد دارد سرمایه گذاران خارجی را به سمت آن ها سوق دهد. بخش هایی همچون تولید وسایل نقلیه برقی و وسایل نقلیه که از انرژی های نو استفاده می کنند، طراحی کشتی، تعمیر و نگهداری هواپیما و حمل و نقل ریلی بخش هایی هستند که دولت چین اعلام کرده است از ورود سرمایه گذاران خارجی به آن ها حمایت خواهد کرد.

عمده بخش هایی که چین برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته بخش هایی هستند که در حال حاضر بخش خصوصی این کشور توان اجرای پروژه های آن را ندارد و لازم است دانش فنی آن با همکاری شرکت های خارجی به چین وارد شود.

چین از ابزار مالیات برای جهت دهی سرمایه گذاران خارجی استفاده می کند

چین به دنبال آن است تا با اعمال معافیت های مالیاتی و همچنین دیگر مشوق ها سرمایه گذاران خارجی را به سمت این بخش از اقتصاد کشور جهت دهی نماید.

علاوه بر این کشور چین قصد دارد از محدودیت های صدور ویزا برای بازرگانان خارجی و کاشناسان فنی نیز در جهت انگیزه دهی به سرمایه گذاران خارجی استفاده نماید. دولت چین اعلام کرده تا پیش از پایان سال جاری میلادی قانون جدیدی در زمینه شرایط صدور ویزا و مدت زمان اعتبار آن ابلاغ خواهد کرد.

کارشناسان کشور چین معتقدند در نظر گرفتن یک لیست برای سرمایه گذاران خارجی می تواند به افزایش پایداری و رقابت پذیری نظام مدیریت سرمایه گذاری کشور چین گردد.

منبع: شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.