۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۰۸۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ دسته: تولید
۰

قراردادهای خودروسازان با شرکای خارجی صرفا به مونتاژ قطعات و محصولات محدود می شود و بحث طراحی را که از اهمیت بالایی در صنعت خودرو برخوردار است، در بر نمی‌گیرد. در نتیجه ضروری است قراردادهای جدید شرکت‌های خودروسازی پیشرفت نماید و از مونتاژ صرف به طراحی مشترک خودرو با شرکت‌های خارجی ارتقا یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد محمد صادقی مدیرعامل شرکت سایپادیزل ۴ مهر در دیدار با نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش سراسر کشور گفت: ارتباط با شرکای خارجی بویژه شرکت ولوو سوئد در بالاترین سطح همکاری در یک دهه اخیر قرار دارد و با تولید و عرضه محصولات جدید و باکیفیت ولوو به بازار ایران، ابعاد آن گسترش می یابد.

وی افزود: سرفصل مذاکرات با شرکت های همکار خارجی بویژه ولوو سوئد شامل تامین مالی، توسعه محصول، افزایش عمق ساخت داخل، سفارش گذاری و خرید بموقع قطعات کاملا منفصل (CKD) و ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش تعیین شد تا به ارائه محصولات تولیدی با شرایط فروش متنوع و قیمت مناسب به خریداران منجر شود.

افزایش سهم ساخت داخل، موضوع مهم مذاکره با شرکت های خارجی

صادقی با بیان اینکه موضوع توسعه محصول و نیز افزایش سهم ساخت داخل محصولات نیز یکی از موضوعات مهم مذاکرات سایپادیزل با شرکای خارجی خود اعم از ولوو، رنو، دانگ فنگ و فوتون است، گفت: در این خصوص، محصول ولوو FM کشنده از اواخر پائیز تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

وی افزود: در این راستا، طی مذاکراتی که با شرکت رنو تراکس شریک فرانسوی خود داشتیم، محصول جدید رنو D-Wide‌ را نیز در ابتدا بصورت CBU و سپس به صورت CKD در اختیار متقاضیان قرار خواهیم داد.

ضرورت توسعه قراردادهای جدید خودروسازی

در قراردادهای جدید خودروسازها با طرف های خارجی با توجه به داخلی سازی‌هایی که صورت خواهد گرفت، فناوری «ساخت» قطعات توسعه خواهد یافت و ماشین‌ها و ابزار تولید نیز متناسب با قطعات به‌روز خواهد شد.

در کنار این تعدادی از قطعه سازان ایرانی امکان ورود به شبکه قطعه سازان برندهای خارجی را خواهند یافت. از همین رو به نظر می رسد با اجرای چنین قراردادهایی، صنایع قطعه‌سازی در وضعیت بهتری نسبت به شرایط کنونی قرار خواهند گرفت.

با این وجود، این قراردادها صرفاً صنایع قطعه‌سازی را به این سطح می‌رساند که بتوانند از روی نقشه‌های از پیش طراحی‌شده، قطعات جدید را ساخته و مونتاژ نمایند؛ اما فرایند ساخت قطعات تنها بخشی از فرایند طراحی تا تولید قطعات بوده که از درجه اهمیت پایین‌تری نیز نسبت به سایر بخش‌ها برخوردار است.

بنابراین بعد از داخلی سازی قطعات هر چند قطعه سازان توانایی تولید قطعات این خودروها را به دست می آورند، اما امکان توسعه و طراحی به‌روز همان قطعات را نخواهند داشت، چراکه در فرایند طراحی این قطعات ورود نداشته‌اند.

در نتیجه ضروری است قراردادهای جدید شرکت های خودروسازی در ادامه پیشرفت نماید و از مونتاژ به طراحی مشترک خودرو با شرکای خارجی ارتقا یابد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.