۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۸۰۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳ دسته: کشاورزی
۰

طبق آمار گمرک ایران صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور طی ۵ سال گذشته با ۵۰ میلیون افزایش به ۷۵ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد حسین کیهانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی کارخانه های خوراک دام، طیور و آبزیان دوم مهرماه در برنامه «ارمغان طبیعت» رادیو اقتصاد از افزایش ۵۰ میلیون دلاری صادرات خوراک دام و طیور کشور طی پنج سال گذشته و رسیدن آن به رقم ۷۵ میلیون دلار خبر داد.

خوراک دام شامل احتیاجات غذایی مورد نیاز حیوانات مزرعه ای است و در ایران کارخانه های زیادی برای تولید آن وجود دارد که عمده آن ها در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، فارس، اصفهان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و غربی فعالیت می کنند.

افزایش مقاصد صادراتی خوراک دام

کیهانی مقصد صادرات خوراک دام ایران را کشور های آسیای میانه، عراق و سوریه دانست و اظهار داشت: صادرات در اشتغال آفرینی، رشد اقتصادی، پویایی تولید، رفاه عمومی و مواردی از این دست بسیار نقش آفرین است.

کیهانی با اشاره به این جمله که صنعت خوراک دام ایران توان تولید افزون بر ۵۰ نوع محصول مورد نیاز کشور را دارد، گفت: کارخانجات این حوزه ضمن تامین نیاز بازار داخلی حرف زیادی برای گفتن در سطح بازارهای بین المللی دارند.

پتانسیل بالای ایجاد اشتغال در تولید خوراک دام

وی با بیان اینکه اشتغالزایی صنعت دام، طیور و آبزیان بسیار بالاست گفت: در حال حاضر ۲۰ هزار نفر بصورت مستقیم در سطح کارخانجات تولید خوراک دام کشور مشغول فعالیت هستند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی کارخانه های خوراک دام، طیور و آبزیان همچنین بر ضرورت تولید کیفی خوراک دام تاکید کرد و افزود: اهمیت کیفیت این محصولات از یک طرف موجبات تولید محصولات دامی با کیفیت، سالم و بهداشتی را فراهم می‌آورد و از سوی دیگر سلامت غذایی جامعه که متاثر از کیفیت محصولات پروتئینی و لبنی است را تضمین می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود وجود واحدهای غیرمجاز تولیدی خوراک دام، طیور و آبزیان را از جمله مشکلات صنعت مزبور دانست و بر لزوم برخورد جدی با این پدیده شوم در کشور تاکید کرد.

کیهانی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه خوراک دام مهمترین حلقه استراتژیک زنجیره تامین پروتئین در جامعه است، یادآورشد: هم اکنون ۷۰ درصد هزینه تولید دام و مواد دامی مربوط به خوراک دام می باشد.

لزوم افزایش بازارهای صادراتی خوراک دام با توجه به توان ظرفیت تولیدی کشور

گفتنی است بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال ۹۰ تنها ۲۶ هزار تن به ارزش ۱۰ میلیون دلار، در سال ۹۴ حدود ۱۳۰ هزار تن به ارزش ۶۸ میلیون دلار و در سال ۹۵ حدود ۱۷۳ هزار تن به ارزش ۷۵ میلیون دلار از محصولات خوراک دامی کشور به ۱۶ کشور دنیا ازجمله امارات، عراق، ترکمنستان، قطر و ترکیه صادر شده است.

طبق آمار دفتر بهبود تغذیه و دام وزارت جهاد کشاورزی، کارخانه های فعال ایران در این زمینه ظرفیت تولید ۱۹ میلیون تن خوراک دام، طیور و آبزیان را دارا می باشند، اما از این میزان کمتر از ۹ میلیون تن خوراک دام تولید می شود؛ نیاز است تا وزارت جهادکشاورزی با برنامه ریزی دقیق در این حوزه ضمن افزایش میزان تولیدات داخلی، بازارهای صادراتی را برای این محصولات گسترش دهد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.