۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۷۵۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ دسته: انرژی
۰

چین برنامه ریزی گسترده ای برای افزایش ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای انجام داده و ظرف ده سال آینده ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای این کشور به بیش از دو برابر سطح فعلی خواهد رسید.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر کشور آمریکا بزرگترین تولیدکننده انرژی هسته‌ای در جهان است و با احداث نیروگاه های هسته‌ای گسترده و متعدد ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای خود را تا ۱۰۰ گیگاوات افزایش داده است.

بعد از کشور آمریکا نیز کشورهای فرانسه با ظرفیت ۶۲ گیگاوات، چین با ۴۲ گیگاوات، ژاپن با ۴۰ گیگاوات و روسیه با ۲۸ گیگاوات در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای در رتبه های دوم تا پنجم جهان قرار دارند. کشورهای کره جنوبی، اوکراین، کانادا، آلمان و هند نیز در رتبه های بعدی این لیست قرار دارند.

کشور چین برنامه ریزی گسترده ای برای احداث نیروگاه های هسته‌ای انجام داده و میزان تولید انرژی هسته‌ای در این کشور رشد سریعی دارد.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی «آی بی ام» در طول ۱۰ سال آینده میزان تولید برق از انرژی هسته‌ای در جهان ۶.۶ درصد افزایش خواهد داشت که در این میان کشور چین بیشتری سهم را در افزایش تولید انرژی هسته‌ای به خود اختصاص داده است.

طبق این گزارش میزان تولید انرژی هسته‌ای کشور چین تا سال ۲۰۲۶ بیش از دو برابر خواهد شد و با نزدیک شدن میزان تولید این کشور به کشور آمریکا، چین و آمریکا به دو کشور بزرگ تولید کننده انرژی هسته‌ای تبدیل خواهند شد.

چین قصد دارد علاوه بر بهره بردن از انرژی هسته‌ای در تولید برق و کاهش وابستگی به مصرف سوخت های فسیلی، از فناوری های هسته‌ای در بخش نظامی نیز بهره ببرد و برای مقابله با تهدیدات احتمالی در منطقه به تقویت توان هسته‌ای خود بپردازد.

در بین دیگر کشورهای پیشرو در تولید انرژی هسته‌ای کشور روسیه نیز در حال افزایش ظرفیت تولید خود است و در حال حاضر جرء ۵ کشور پیشرو در این زمینه محسوب می شود.

در نمودار زیر میزان تولید انرژی هسته‌ای ۱۰ کشور پیشرو جهان در این زمینه در زمان فعلی و در یک دهه آینده نشان داده شده است.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.