۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۴۷۹ ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

در ۷ ماه ابتدایی سال جاری میلادی تجارت دوجانبه روسیه و چین با ۲۵ درصد افزایش به ۴۶.۶ میلیارد دلار رسیده است. به گفته سفیر چین استفاده از ارزهای ملی و حذف دلار نقش مهمی در افزایش تجارت دوجانبه دو کشور داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد آمار تجارت دوجانبه روسیه و چین در هفت ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷ میلادی که به تازگی منتشر شده نشان می دهد که روند رشد تجارت دوجانبه این دو کشور همچنان ادامه دارد.

طبق آمار تجارت دوجانبه روسیه و چین در هفت ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷ میلادی میزان تجارت دوجانبه به بیش از ۴۶.۶ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با سال قبل از آن ۲۵ درصد رشد داشته است.

دو کشور روسیه و چین ظرفیت های فراوانی در افزایش روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه دارند و در طول سال های اخیر به دلیل اشتراکات فراوان در مواضع اقتصادی و سیاسی در سطح جهانی، توانسته اند همکاری های دوجانبه خود در زمینه های مختلف اقتصادی و تجاری را افزایش دهند.

طبق این آمار که از سوی آقای لی هوی، سفیر چین در روسیه منتشر شده، دو کشور روسیه و چین قصد دارند تجارت دوجانبه خود را به میزانی به مراتب بیشتر از مقدار فعلی افزایش دهند.

در حال حاضر کشور چین بزرگترین شریک تجاری روسیه محسوب می شود و روسیه نیز یکی از شرکای اصلی تجاری کشور چین است.

طبق گفته سفیر چین تجارت با استفاده از ارزهای یوآن و روبل و حذف دلار از تجارت دوجانبه، نقش مهمی در افزایش تجارت دوجانبه داشته است. برای این منظور دو کشور روسیه و چین یک صندوق سرمایه گذاری مشترک با مبلغی بالغ بر ۶۸ میلیارد یوآن معادل ۱۰ میلیارد یورو در نظر گرفته اند که توانسته است در تسهیل استفاده از ارزهای محلی و حذف دلار به عنوان ارز واسط در تجارت دوجانبه مؤثر واقع شود.

طبق این آمار همکاری اقتصادی و تجاری روسیه و چین در بسیاری از بخش ها افزایش یافته اما در میان بخش های اقتصادی، بخش انرژی از بیشترین سهم را در افزایش تجارت دوجانبه روسیه و چین به خود اختصاص داده است.

افزایش همکاری های دو کشور در قالب پروژه بزرگ جاده ابریشم و ساخت پروژه های زیرساختی آن نیز یکی دیگر از محورهایی است که موجب شده روابط اقتصادی و تجاری دو کشور روسیه و چین رشد قابل توجهی داشته باشد.

منبع: راشا تودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.