۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۴۵۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

بانک‌های توسعه‌ای کشورهای گروه بریکس توافق نموده‌اند تا مکانیزم‌های وام دهی به ارزهای ملی میان خود را راه اندازی نمایند؛ به گفته رئیس بانک توسعه جدید بریکس، بدین طریق یکی از اولین آرزوی های این گروه یعنی پایان دادن به استبداد ارزهای نامطلوب محقق می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گفته «بانک توسعه ونش اکونوم» روسیه، بانک های توسعه ای بریکس یک چارچوب و مکانیزمی را طراحی کرده اند تا بدین وسیله گشایش خطوط اعتباری به ارزهای محلی (ملی) در کنار تضمین بانک های اعتبار دهنده برای اعضا و شرکت های بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) را انجام دهند.

براساس توافقی که بین ۵ بانک توسعه ای از کشورهای عضو بریکس امضا شده است، مقرر شده تا این بانک ها با استفاده از مکانیزم همکاری بین بانکی خطوط اعتباری مبتنی بر ارزهای محلی را ایجاد کنند و در زمینه توسعه همکاری برای رتبه بندی اعتباری در جریان نشست آینده بریکس که در چین برگزار خواهد شد نیز مشارکت نمایند.

این توافقنامه توسط مدیران اجرایی اگزیم بانک هند، بانک ناسیونال اقتصادی و اجتماعی برزیل، بانک توسعه چین، بانک توسعه آفریقای جنوبی و ونش اکونوم بانک روسیه به امضا رسیده است.

این توافق در مورد رتبه بندی اعتباری به اعضای مکانیزم همکاری بین بانکی اجازه می دهد تا اطلاعات مربوط به رتبه بندی اعتباری داخلی اختصاص داده شده به اعضا و همچنین روش ارزیابی و تخصیص امتیازات را به اشتراک بگذارند. همچنین این امکان نیز وجود دارد که در صورت درخواست، اطلاعات به صورت محرمانه ارائه شود.

نیکولای تسخومسکی عضو هیأت مدیره ونش اکونوم بانک روسیه در بیانیه ای گفته است که استفاده از ارزهای محلی به توسعه همکاری های اقتصادی متقابل و سودمند میان اعضا، کاهش ریسک های ارزی، افزایش تجارت و تسهیل دسترسی شرکت ها و کارخانه ها به بازارهای بریکس کمک خواهد کرد.

کامات رئیس بانک توسعه جدید بریکس در شانگهای نیز گفته است که، این بانک قصد دارد در سال آینده به میزان ۴ میلیارد دلار به پروژه های بخش خصوصی وام اعطا کند.

وی همچنین گفته است که امیدوار است تا عملیات وام دهی با ارزهای محلی انجام شود تا بدین طریق یکی از اولین آرزوی های این گروه یعنی پایان دادن به استبداد ارزهای نامطلوب (ارزهای جهانروایی از قبیل دلار و یورو) محقق شود.

منبع: ایندین اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.