۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۱۳۳ ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۲

وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته در یک مصاحبه خبری چین را تهدید کرد که اگر به برنامه ضد دلار خود سرعت دهد و در تحریم کشور کره شمالی همراهی نکند، اتصال این کشور به سوئیفت را قطع می‌نماید. اما به نظر می رسد این تهدید آمریکا تنها سرعت چین در حذف دلار از تجارت جهانی را بیشتر خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین در طول سال های اخیر اقدامات متعددی علیه سلطه دلار آمریکا بر نظام مالی جهان انجام داده است. با اینحال در ماه های اخیر اقدامات ضد دلار چین سرعت بسیار بیشتری گرفته و این کشور با مشارکت دیگر کشورهای گروه بریکس خصوصا روسیه تلاش های زیادی برای حذف دلار از مبادلات دوجانبه و ارائه راهکار های جایگزین دلار و نظام پرداخت آن انجام داده است.

در همین راستا این کشور در یکی از مهم ترین و اثرگذارترین اقدامات خود هفته گذشته از قراردادهای جدید نفتی اش رونمایی کرد که طبق آن دلار به کلی از تمامی فرآیندهای خرید نفت چین از جمله قیمت گذاری و خرید و فروش حذف می شود.

حذف دلار از قراردادهای نفتی بعد از ۴۴ سال

حذف دلار از قراردادهای نفتی برای اولین بار در طول ۴۴ سال اخیر رخ داده و می تواند به سلطه دلار بر تجارت انرژی جهانی پایان دهد. از آنجا که چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان محسوب می شود، حذف دلار از خرید نفت این کشور گامی مهم در راستای دلار زدایی از نظام مالی جهانی محسوب می شود.

چین با کمک روسیه و دیگر کشورهای گروه بریکس در تلاش است تا به نظام تک قطبی حاکم بر تبادلات مالی جهانی پایان دهد و مسیرهای جایگزینی به جای استفاده از دلار ایجاد نماید.

چین با تحریم کره شمالی در سازمان ملل مخالفت کرده است

علاوه بر این در طول روزهای اخیر کشور چین با مصوبه تحریم کره شمالی در سازمان ملل مخالفت کرده و با استفاده از حق وتو خود از رسمی شدن تحریم این کشور توسط سازمان ملل جلوگیری کرده است.

کشور چین در پاسخ به اظهارات خصمانه آمریکا و مواضع این کشور علیه کره شمالی گفته است راه حل بحران کره شمالی اصلاح مواضع خصمانه آمریکاست و این بحران با تحریم و فشار حل نخواهد شد.

آمریکا چین را با قطع اتصال به سوئیفت و نظام پرداخت دلاری تهدید کرده است

اما این اقدام چین به هیچ عنوان مورد قبول آمریکا نبوده به طوریکه آقای استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا یک روز بعد از مخالفت چین با تحریم کره شمالی در مصاحبه ای این کشور را تهدید کرده است که اگر به برنامه ضد دلار خود سرعت دهد و در تحریم کشور کره شمالی همراهی ننماید، آمریکا آماده است اتصال چین به نظام پرداخت سوئیفت را قطع نماید.

«جامعه ارتباطات مالی بین بانکی بین‌المللی» یا همان «سوئیفت»، نظام پرداختی است که از سوی برخی کشورهای غربی طراحی شده و به مرور زمان جایگاه مناسبی در روابط بین بانکی بین‌المللی پیدا کرده است. این جایگاه موجب شده است بسیاری از مردم دنیا این نظام پرداخت را یک نظام بین‌المللی بدانند؛ درحالیکه طبق گفته مسئولان آن، این سیستم به طور کامل تحت قوانین اتحادیه اروپا عمل می‌نماید و در عمل سیستمی با راهبری کشورهای غربی است.

در سال‌های اخیر نیز رهبران سوئیفت به پیروی از قوانین اتحادیه اروپا، دسترسی برخی کشورها همچون ایران را به این نظام پرداخت قطع نمودند. آمریکا نیز بر همین اساس کشور چین را تهدید کرده است که در صورت عدم همراهی با این کشور، اتصال چین را به نظام پرداخت سوئیفت قطع خواهد کرد.

وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که در حال حاضر بخش قابل توجهی از نیازهای کشور کره شمالی از سوی چین تأمین می شود و بدون همکاری چین، دیگر کشورهای جهان نخواهند توانست آن طور که لازم است کشور کره شمالی را تحت فشار قرار دهند. از این رو آمریکا در تلاش است تا با تهدید چین این کشور را در تحریم کره شمالی با خود همراه سازد.

وزیر خزانه داری آمریکا در این خصوص توضیح داده است که اگر چین با تحریم کره شمالی همراهی نکند، آمریکا در اولین گام بانک های داخلی چین را که با کره شمالی مراوده مالی دارند تحریم خواهد کرد. در ادامه در صورتی که کشور چین و بانک مرکزی این کشور ارائه خدمت به بانک های تحریم شده داخلی را متوقف ننمایند، کل نظام مالی چین به دلیل سرپیچی از تحریم های وضع شده، با تحریم آمریکا مواجه خواهد شد.

رویکرد تهدید و فشار آمریکا نتیجه عکس می دهد

با این اوصاف به نظر می رسد آمریکا برای همراه نمودن چین نیز راهکار فشار و تهدید را در پیش گرفته و قصد دارد از این طریق چین را به عمل در راستای درخواست های آمریکا مجبور نماید. رویکرد تهدید و فشار رویکرد همیشگی آمریکا در مواجهه با دیگر کشورهاست و این مسئله بارها در طول تاریخ ثابت شده است.

اما در طول تاریخ رویکرد تهدید و فشار آمریکا عمدتا نتیجه عکس داده است. در این مورد نیز تهدیدات آمریکا به جای بازدارندگی از اقدامات ضد دلار چین و همراه نمودن این کشور با آمریکا، موجب افزایش سرعت چین در مسیر دلار زدایی از نظام مالی جهان خواهد شد.

تهدید قطع اتصال به نظام پرداخت سوئیفت، چین را در توسعه نظام پرداخت داخلی خود و استفاده بیشتر از آن در تبادلات خارجی به منظور کاهش وابستگی به دلار آمریکا مصمم تر خواهد کرد و افزایش سرعت چین نیز نتیجه ای جز حذف سریعتر دلار از نظام مالی جهانی در پی نخواهد داشت.

منبع: دیلی اکونومیست

  1. این کمونیستا بازم هوس کردن مثل شوروی اقتصادشون بپاشه گرباچف دیدیم اینارم میبینیم خخخ

    ۴۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.