۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۷۸۰ ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

۵ کشور چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی از سال ۲۰۰۶ میلادی گروه بریکس را پایه ریزی کردند و از آن زمان تا به حال میزان تجارت دوجانبه و روابط اقتصادی بین این کشورها با سرعتی قابل توجه افزایش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد میزان تجارت دوجانبه بین کشورهای عضو گروه بریکس با نرخ قابل توجهی افزایش یافته و این کشورها در حال تقویت روابط اقتصادی و تجاری با یکدیگر هستند.

در سال جاری میلادی میزان تجارت جهانی به طور کلی رشد قابل توجهی داشته است. اما در این میان تجارت بین کشورهای عضو گروه بریکس در مقایسه با نرخ رشد میانگین به مراتب بالاتر بوده است که نشان از تمایل بالای این کشورها برای افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی با یکدیگر دارد.

در این میان کشور چین به عنوان بزرگترین کشور عضو گروه بریکس توانسته است سهم قابل توجهی از افزایش تجارت در بین کشورهای عضو گروه بریکس داشته باشد.

در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات چین به هند ۲۶.۲ درصد افزایش یافته است. میزان صادرات چین به کشورهای برزیل و آفریقای جنوبی نیز ۸.۷ درصد افزایش یافته است. میزان صادرات چین به روسیه نیز در این مدت رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. میزان واردات چین از این کشورها نیز رشدی بیشتر از میزان صادرات چین داشته است.

به طور کلی میزان صادرات چین به کشورهای عضو گروه بریکس در سال جاری بیش از ۲۸.۷ درصد و میزان واردات چین از کشورهای عضو گروه بریکس نیز بیش از ۳۷.۷ درصد افزایش یافته است.

واردات چین از کشورهای عضو گروه بریکس عمدتا مروبط به بخش انرژی و مواد خام مورد استفاده در صنایع بوده اما در سال جاری واردات گوشت از برزیل و واردات میوه و آجیل از آفریقای جنوبی نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

۵ کشور چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی از سال ۲۰۰۶ میلادی گروه بریکس را پایه ریزی کردند و از آن زمان تا به حال میزان تجارت دوجانبه و روابط اقتصادی بین این کشورها با سرعتی قابل توجه افزایش یافته است.

از سال ۲۰۰۶ تا به حال سهم کشورهای عضو گروه بریکس از اقتصاد جهانی دو برابر شده و به بیش از ۲۳ درصد رسیده است.

منبع: شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.