۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۶۲ ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

خسروپناه با بیان اینکه باید فقه اقتصادی روی کار بیاید، گفت: در واقع باید فقه فردی کنار برود، اینکه بگوییم یک مصوبه مجلس با فقه فردی تناقض ندارد اقتصاد مقاومتی را محقق نمی‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از تسنیم، عبدالحسین خسروپناه، عصر چهارشنبه در دومین روز از اجلاس سالانه بسیج اساتید کشور که در سالن همایش‌های صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور هم اکنون ۸ ظرفیت داریم که ۲۱ سیاست و الزام و ۸ مانع نیز در این حوزه بیان شده است.

وی با بیان اینکه آموزش محوری مراکز علمی کشور با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی تنها با دانش بنیان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: حاکمیت منابع اومانیسم و سکولاریسم بر علوم انسانی و اقتصادی یکی از چالش‌های اساسی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است زیرا با این منابع نمی‌توان به اقتصاد مقاومتی رسید همچنین حاکمیت فقه فردی در حوزه‌ها به جای فقه نظام از دیگر مشکلات اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی است.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: هم‌اکنون فقه ما در خدمت نظام سرمایه‌داری است؛ بانک ساختار لیبرال داشته و ما قصد داریم مشکلات آن را با فقه حل کنیم.

‌خسروپناه با اشاره به چالش‌هایی که در حوزه اقتصاد مقاومتی وجود دارد، اظهار داشت: برای حل این مشکلات راهکار این است که تعریف اقتصاد مقاومتی در چارچوب نوینی از مبانی، اهداف، مکتب، فقه، ساختارهای قانونی و بنگاه‌های اقتصادی مشخص شود در غیر این صورت این موضوع امکان تحقق ندارد.

وی ادامه داد: سیر از مبانی به اهداف، از اهداف به تعیین نوع مالکیت و رفتار اقتصادی، تعیین مکتب و فقه اقتصادی و پس از آن سیاست‌ها، گام‌های پشت سر همی هستند که می‌تواند برای نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی کمک دهنده باشد.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بیان کرد: برای هر نوع رفتار اقتصادی باید زیرساخت‌های مالکانه آن را فراهم کرد اصل رفتار در اقتصاد مقاومتی مردم‌سالار بوده و مالکیت باید به صورت تعاونی و اموال شکل خصوصی، دولتی و عمومی باشند.

خسروپناه با بیان اینکه باید فقه اقتصادی روی کار بیاید، تأکید کرد: در واقع باید فقه فردی کنار برود، اینکه بگوییم یک مصوبه مجلس با فقه فردی تناقض ندارد اقتصاد مقاومتی را محقق نمی‌کند و تا زمانیکه این نوع فقه تدوین نشود نوبت به گام بعدی نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: مدل ساختارهای بنگاه‌های اقتصادی باید به مردم‌سالار تغییر کند زیرا در این نوع از اقتصاد مردم نزاع بین کارگر و کارفرما حل می‌شود چرا که کارگر تنها سودده نیست بلکه سودگیر بوده و از کار خود بهره می‌برد.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران  با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۹۵ دصد سرمایه بانک‌ها در اختیار کمتر از ۵ درصد مردم است، اظهار داشت: هر چه تمرکز ثروت نهادینه شود تمرکز فقر هم بیشتر شده و این موضوع نشان دهنده یک نظام اقتصادی سرمایه‌داری است.

خسروپناه با بیان اینکه دستگاه‌های انقلابی باید ساختارهای اقتصاد مقاومتی را پیاده کنند، تصریح کرد: معاونت اقتصادی سپاه پاسداران باید در این بخش ورود داشته باشد چرا که وظیفه این نهاد تنها نظامی نیست بلکه این نهاد پاسدار انقلاب بوده و در این حوزه وظیفه دارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.