۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۶۱۹ ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶ دسته: انرژی
۰

با خرید بیش از ۱۴ درصد سهم شرکت روسی به ارزش حدود ۹ میلیارد دلار توسط شرکت چینی، روابط نفتی و سیاسی چین و روسیه در ادامه تنش های فزاینده با آمریکا تقویت می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد یک شرکت چینی ۱۴ درصد از سهام یک شرکت نفتی روسی تحت عنوان روس‌نفت را خرید.

تحت این قرارداد، صندوق سرمایه دولتی قطر و گلنکور عمده سهمشان در روس‌نفت را می‌فروشند. با این اقدام راه برای شرکت چاینا انرژی که در صنعت انرژی چندان شناخته شده نیست، در دسترسی به میلیون‌ها بشکه صادرات نفت روسی هموار می شود.

سچین مدیرعامل روس‌نفت در شبکه تلویزیونی روسیا ۲۴ گفت: ما خوشحال هستیم که سهام ما را یک شرکت چینی می خرد.

شرکت چینی از جوینت ونچر میان گلنگور و سازمان سرمایه گذاری قطر سهم ۱۴.۱۶ درصدی را به مبلغ حدود ۹ میلیارد دلار خریداری خواهد کرد. گلنگور و قطر از این پول برای پرداخت بدهی که ۹ ماه پیش برای خرید ۱۹.۵ درصد سهم در روس‌نفت به مبلغ حدود ۱۲ میلیارد دلار متحمل شدند، استفاده می‌کنند. گلنکور ۰.۵ درصد سهم و قطر ۴.۷ درصد سهمشان را در این شرکت حفظ خواهند کرد.

مشارکت شرکت چینی در روس‌نفت برخلاف رویه‌ای است که پیش از این پکن دنبال می‌کرد. چین در گذشته به شرکت نفت ملی چین و سینوپک برای خرید سهم در شرکت‌های انرژی خارجی متکی بود.

اهمیت سیاسی این معامله درآوریل و زمانی آشکار شد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه مدال دوستی را که یک نشان دولتی عالی است به ایوان گلاسنبرگ، مدیرعامل گلنکور، شیخ عبدالله بن محمد بن سعود التحانی، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری قطر و بانکداران مشارکت کننده در این معامله اهدا کرد. ساختار این توافق و سرعت اعلام آن این پرسش را برمی‌انگیزد که در وهله نخست چرا گلنکور و قطر سال گذشته در روس‌نفت سهام خریداری کردند.

به نظر می رسد این اقدام مشترک میان روسیه، چین و قطر در تقویت جبهه کشورهای منطقه بر علیه آمریکا، کشورهای غربی و کشورهای عربی بوده است.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.